Matchhjälten Johansson efter segern
Publicerad: 2022-03-09
Damlaget
Det har skrivits, sagts och tänkts många gånger efter kvällens seger mot AIK - matchhjälten heter Amanda Johansson. Efter matchen är det en glad leksandsmålvakt som kan blicka tillbaka på en helgjuten insats i kassen.

Onsdagskvällen bjöd på en riktig ödesmatch i Tegera Arena då Leksands IF och AIK drabbade samman i en kamp som skulle skicka lagen åt varsitt håll i vägskälet som antingen pekade mot SM-kvartsfinal eller kvalspel för att behålla platsen i SDHL. Inför matchen pratades det mycket om hur lagen skulle ta sig an uppgiften rent mentalt. Amanda Johansson som vaktade leksandsmålet prickfritt då hon motade samtliga 38 skott berättar om uppladdningen inför matchen.

-Tankarna var bara på att ta en seger, det fanns inget annat. Det är klart att man kände lite nervositet vid samlingen inför matchen, men vi peppade igång varandra bra och tränarna gav oss ett bra snack inför matchen. Vi går in som ett helt nytt lag jämfört med igår, och gör allt för varandra och för att ta segern.

Det har vilat mycket press på spelarnas axlar inför onsdagens drabbning, och Amanda Johansson medger att segern betyder lite extra för henne personligen.

-Det är ingen hemlighet att jag personligen inte tycker om AIK, och det är så fantastiskt skönt och roligt att ta en sådan här seger mot just dem. Det gäller att älska läget i sådana här matcher när det är vinna eller försvinna som gäller, och det är ju faktiskt det roligaste som finns att spela när det verkligen gäller något ute på isen. Vi förvaltar möjligheten och tar segern, helt underbart.

Motade 38 skott - blev hjälte

Matchbilden under onsdagskvällen styrdes till mångt och mycket av gästande AIK som vid flertalet tillfällen prövade Amanda Johansson i hemmakassen. Det är en glad segerorganisatör efter matchen, och det är tydligt att hon troligtvis hade nerverna under betydligt mer kontroll än merpartern av åskådarna under matchen.

-Jag kan inte komma på någon skönare nolla i karrären just nu i alla fall. Det är svårt att analysera sin egen insats så här direkt efteråt innan man fått se matchen i efterhand och gå igenom situationerna, men jag tycker ändå att det det kändes ganska lugnt för egen del. Det är klart att 38 skott är mycket att få emot sig, men jag tycker ändå att både jag personligen och hela laget lyckades hålla nere farlighetsnivån på AIKs avslut. De hade ju visserligen några ribbträffar och dylikt men jag hade en bra känsla matchen igenom, säger Amanda Johansson.

I och med onsdagens seger är Leksand kvalificerat för SM-kvartfinalspelet som inleds redan på måndag den 14 mars med hemmamatch för Leksands del. Innan slutspelet inleds har man dock en match kvar i grundserien då man möter MoDo Hockey på bortaplan under lördagen. Seger i den matchen, oavsett om det är i förlängning, straffläggning eller ordinarie tid, skulle innebära att man tar sig förbi SDE i tabellen och skaffar sig en bättre ranking inför kvartsfinalen.

-Nu ska vi ta med oss den goda känslan vi skapade oss i dagens match och stå för en bra insats mot MoDo i den sista grunderiematchen. Efter det är det bara att gå in och köra och visa vad vi kan i slutspelet oavsett vilka vi får möta, avslutar Amanda Johansson.

Richard Brasar