Knuts inför FBK borta
Publicerad: 2020-01-30
Bussen har rullat från Tegera Arena för herrlagets bortamatch mot Färjestad ikväll. Jon Knuts ser tillbaka på målrika matcher mot FBK och vill se ett revanschsuget Leksand efter förra veckans förluster.

Herrlaget hade sedvanlig matchvärmning på Tegera Arenas is under torsdagsförmiddagen och rullade efter lunchen söderöver mot de värmländska skogarna. Jon Knuts vill se att laget kommer upp i en högre standard i kvällens match jämfört med de senaste två omgångarna.
-Jag hoppas att det är ett revanschsuget Leksand efter den senaste matchen och den första perioden mot Djurgården som inte var bra. Mot Växjö senast kommer vi inte upp på den nivån som vi vill vara och det kändes lite energilöst, och Växjö vinner helt klart rättvist där nere tycker jag. Vi har rett ut den matchen och blickar framåt mot ikväll istället, säger Jon Knuts.

Jämna tillställningar mot FBK

Matcherna mot Färjestad tidigare under säsongen har präglats av en hel del mål och jämna slutresultat. Dessvärre har båda matcherna mot just Färjestad slutat med segrar för laget från Karlstad, men Jon Knuts bär med sig bra minnen från matcherna och tror på god chans om marginalerna svänger över till Leksands favör.
-Det har varit ganska målrika tillställningar mot Färjestad tidigare under säsongen. Vi har varit nära att vända båda matcherna mot dem, framförallt här hemma mot dem före jul. Vi hade ett enormt spelövertag mot dem i den tredje perioden då och bombade på bra med skott utan att få poängen med oss. Lite signifikativt för oss under säsongen kanske, men förhoppningsvis kommer utdelningen ikväll istället och ger tre viktiga poäng.

Stabil kedja

Under säsongen har Jon Knuts och Martin Karlsson, likt tidigare säsonger, hållt ihop som ett stabilt kedjepar. Vid sin sida har de bland annat haft David Rundqvist, Sebastian Wännström och Andreé Hult, men har under en längre tid nu utgjort en stabil formation tillsammans med Fredrik Forsberg. Jon Knuts trivs med såväl omgivningen som uppgiften de tre har i laget.
-Det fungerar helt okej i vår formation tycker jag. Vi vill bidra med något i varje match genom att spela ett energifyllt spel. Vi har en roll där vi ska vara jobbiga att möta, få fast puckarna, skapa tekningar i anfallszonen och vinna tekningar i egen zon. Det är lite av skitgörat, men jag tycker att det är kul och det fungerar bra med Fredrik tillsammans med mig och Martin, avslutar Jon Knuts.

Richard Brasar