Brage om matchen mot Färjestad
Publicerad: 2021-02-25
Axel Brage skulle ha spelat från start i mötet med Malmö för två dagar sen, men matchen ställdes in på grund av corona. En klar besvikelse för Leksands målvakt som äntligen är tillbaka efter sin handskada. – Det var riktigt surt när jag fick reda på det.

Janne Juvonen inledde i Leksands mål i Lögbergs Arena i Karlstad. Han och resten av laget gjorde en mycket stabil förstaperiod.
– Den är väldigt bra. Tyvärr får de in ett mål i slutet av perioden, säger Axel om Färjestads reducering till 1-2 med bara sekunder kvar.

Dråpligt mål av Heineman

Emil Heineman gjorde Leksands mål till 0-1 efter sex minuter. En Färjestadspelare bakom egen målbur ska rensa, men träffar Emil och pucken går i mål.
– Det där händer väldigt sällan. Man kan ju alltid försöka täppa till vid stolpen, men det är ju inget man som målvakt tror ska inträffa. Det är bara att släppa och gå vidare, säger Axel om det dråpliga målet som Färjestads målvakt Henrik Haukeland släpper in.
Axel tillägger att det så klart går att lära sig något av även såna konstiga händelser.
– Man tror ju inte att det ska vara någon fara när den egna backen har pucken i det läget…men man får inte slappna av.

Färjestad vänder i andra

Den andra perioden inleddes bra med ett mål från stekhete Mattias Ritola till 1-3. Men sen var det roliga slut. Färjestad ledde med 4-3 när mittperioden var slut och Axel byttes in efter just det målet.
– Vi gick ner oss lite när det gick emot oss. Något som vi annars varit så bra på den här säsongen…att inte göra det. Och sen är Färjestad effektiva, säger Axel med en suck.
Han tycker att det var roligt att få komma in och spela. Men att det är tråkigt att orsaken är att laget inte spelat bra innan.

Videobedömning

Ett mål från Färjestad videobedöms. En tilltrasslad situation framför Janne Juvonen där pucken slås in.
– Jag kan inte regeln ordagrannt och de har kanske andra vinklar än mig, men jag tycker att Janne blir störd när han är inne i målgården. Det är kanske ett femtio femtio-läge, men jag trodde inte att de skulle döma mål, förklarar Axel om kvitteringen till 3-3.

Bra insats av Axel

Axel håller nollan under sin tid på isen i och med att Färjestad gör 5-3 i tom bur.
Vad ger du dig själv för betyg?
– Jag hade inte så mycket att göra, men det kändes som att jag skulle tagit även fler skott. Jag hade en bra känsla i kroppen, säger Axel som spelade för första gången sen den andra januari.
Då mötte Leksand Brynäs på bortaplan. I förlängningsspelet bröt Axel ett finger. Han fortsatte att spela och räddade tillräckligt många straffar för att säkra extrapoängen.
Var du fylld av adrenalin så att skadan inte kändes?
– Nej, det gjorde jätteont. Det var tur att jag inte fick en till puck där, för det hade nog inte slutat bra, säger Axel.
Han skrattar lite åt leksandsif.ses kommentar om att han är en tuffing.
– Ibland så!

Hur känns handen nu?
– Det är bra men inte helt okej. När man har det här jobbet är det svårt att ta den tid som kanske verkligen behövs. Jag får vila handen efter säsongen, menar Axel.

Bra försvarsspel

Även om det inte blev poäng i kväll, har Axel fått se ett Leksand som spelat mycket bra de senast månaderna.
Vad har imponerat mest på dig?
– Sättet vi anammat Björns (Hellkvist) spelstil.Vi har verkligen tagit det till oss. Vi spelar ett tajt försvarsspel och blockerar skott. Och sen har vi många skickliga spelare i laget.
Vad tycker du är den största skillnaden försvarsmässigt mot förra säsongen?
– Skotten kommer mer utifrån och vi släpper inte till lika många farliga lägen, säger Axel om strategin som gör att laget är med och slåss om en toppsex-placering i tabellen.

Katharina Dalmalm