Jonas Frögren till Leksand
Publicerad: 2014-05-09

Leksands IF är glada att kunna hälsa backen Jonas Frögren, 33 år, välkommen till klubben. Jonas kommer senast från Skellefteå AIK och har tidigare spelat elva säsonger i Färjestads BK. Den landslagsmeriterade backen ser fram emot att spela i Leksandströjan till hösten.
– Jag blev otroligt smickrad och hedrad när Leksand hörde av sig.

Jonas Frögren är född och uppvuxen i en by, Gonäs, utanför Ludvika. Han flyttade som femtonåring till Karlstad och hockeygymnasiet där.
– Jag hade haft Harald Lückner som tränare i Fiskens hockeyskola och Harald lockade mig till hockeygymnasiet i Karlstad.
Sedan blev det 11 säsonger i Färjestadströjan innan Jonas flyttade utomlands till NHL (Toronto) och senare till KHL.
 – Jo, det är väl lite ovanligt, men kul, att jag var relativt gammal när jag flyttade över till NHL. Men jag antar att de i Toronto tyckte att jag gjorde ett bra VM i Quebec 2008.
Hittills har det blivit över 60 Tre Kronormatcher för den defensive backen. Han är mest nöjd med sin insats just i Quebec. Kontraktet med Leksand gäller i två år.

Varför blev det då Leksand?
– Det är en pojkdröm som går i uppfyllelse att bli leksing. Som mas är det särskilt hedrande. Det känns som att jag får spela, inte bara för Leksand, utan för hela Dalarna.
Jonas berättar vidare att han alltid tyckt att det varit speciellt när hans dåvarande lag spelat i Leksand.
– Det var alltid som att komma hem. Dels för att det är otroligt fint och dels för att jag hade släkt och vänner på läktaren.

Vad blir din roll i Leksand?
– Jag är ingen poängmaskin, men jag vill tillföra bra defensiv och lite tuffhet. Och förhoppningsvis har jag skaffat lite rutin genom åren som jag kan bidra med. Annars kommer jag göra som resten av laget och ge järnet.
Leksands sportchef Tommy Salo är inne på samma linje när han ska beskriva Jonas och varför Leksand värvat Jonas.
– Jonas är en härlig kille med stor pondus. Som är en Timander-typ och lite pappa till laget. Jag försökte få honom till oss i Leksand redan förra året, så jag är jätteglad att få hit honom nu.

Det lönar sig att tjata
Jonas är kompis med Leksands förre lagkapten Gabbe Karlsson. De träffade på varandra i olika hockeysammanhang från tidig ålder.
– Vi har känt varandra sen knattetiden. Och han har tjatat på mig i två år nu att jag borde flytta hit. Så det ska bli skönt att slippa tjatet, säger Jonas och skrattar.

Du kallas för Frögga?
– Jo, fast jag har flera smeknamn. Vad motståndarna kallar mig? Det kan du inte skriva, ha ha.

Alltid haft tröja nummer 24
Ända sen Jonas kom till Karlstad har han haft nummer 24 på tröjan.
– Jag fick det numret av materialaren där, så det är inget jag själv valt. Och sen har det bara varit tur att jag kunnat behålla 24 i landslaget, KHL och NHL. Men (Fredrik) Händemark får gärna behålla 24, jag tar vilket tröjnummer som helst.

Perfekt start
Leksand kommer att möta Färjestad den 11 september i Tegera Arena i säsongens första match. Jonas har mött sitt tidigare lag med Skellefteå men menar att det fortfarande känns lite mer att möta dem än andra lag.
 – Färjestad kommer alltid ha en speciell plats i hjärtat. Det är inte bara att skaka av sig alla fina minnen. Jag trivdes verkligen bra i Skellefteå också, så det blir också lite extra att möta dem. Jag ser verkligen fram emot säsongspremiären. Jag är redan riktigt laddad!

Spännande lag
Leksandsif.se undrar om Jonas tror att han får en annorlunda roll i ett mer defensivt Leksand.
 – Nej det tror jag inte. Jag tycker att vi har ett spännande lag och målet är att vi ska spela mer offensivt i år. Men det ska fortfarande vara lika svårt att göra mål på oss som förra året.

Leksands IF hälsar Jonas Frögren varmt välkommen till klubben!

Katharina Dalmalm