Blytung förlust på Hovet
Publicerad: 2017-01-21
Matchrapport
Den trettiosjätte matchen i SHL 2016/17 stundade på lördagseftermiddagen på ett fullsatt Hovet i Stockholm. Djurgårdens IF välkomnade Leksands IF till huvudstaden i en match som vanns av hemmalaget med 4-3. Det efter ett omdiskuterat mål som blev matchavgörande.

Det var en tempofylld inledning på matchen på Hovet, där det var väntat nog DIF som försökte ta taktpinnen. LIF stod dock emot på ett bra sätt och publiken fick se ett dalalag som minst sagt spelade uppoffrande. Efter en sannerligen hafsig första period, med mycket utvisningar var det stockholmarna som tog ledningen efter femton minuter. Linus Johansson i DIF hittade en lucka och gjorde 1-0 till hemmalaget. Trots en relativt jämn match, var det hemmalaget som tog vara på de lägena man införskaffade sig och 2-0 blev senare ett faktum efter Matt Anderson kontrat in utökningen.

– Jag tycker det är en ganska jämn period överlag. Sedan präglas det lite av många utvisningar, sade Jon Knuts till C More.

– Starten var som vi befara. Vi orkade inte riktigt upp i Djurgårdens klass där. Periodvis under perioden var vi där och störde de, sade LIF-tränaren ”Perra” Johnsson.

Två reduceringar i andra perioden

Djurgården kändes betydligt hetare och skapade mer chanser offensivt. LIF hade svårt att komma till chanser mot ett DIF som spelade skickligt och tränarna valde att ta en time out efter drygt fyra minuters spel i andra perioden. Dock så var det ett hemmalag, som utökade till 3-0 i numerärt underläge. Leksand svarade snabbt med 3-1 genom Johan Porsberger och något som senare blev 3-2 genom Janos Hari. Ett Leksand som hade betydligt bättre utdelning i den andra perioden.

– Jag tycker det är ganska hafsigt och slafsigt. Vissa stunder av matchen har man knappt en pass på bladet, sade Johan Porsberger till C More och efersökte ett bättre pucktempo till den tredje perioden.

Stark tredje period - omdiskuterat mål avgjorde

Leksand kom ut starkt i den tredje perioden och malde ner Djurgården. Man hade två fina lägen på en kvittering. Det första genom Martin Karlsson och det andra genom Johan Porsberger. Till slut fick man utdelning. 3-3 blev ett faktum efter att Lang kontrat in kvitteringspucken efter en magisk pass av Olle Alsing. Minuterna efter kvitteringen och stor Leksandspress tog DIF time out.

Hemmalaget vaknade dock till igen och det var sannerligen en spännande avslutning publiken på Hovet skulle få bevittna. Dessvärre var det Djurgården som åter tog ledningen. 4-3 genom Brodin. Något som dock var omdiskuterat då det såg ut som att Brodin var i målgården. LIF försökte forcera för en kvittering - men det räckte dessvärre inte vägen.

– Starkt jobb av oss att komma upp till 3-3, sade Perra Johnsson till C More efter matchen.

– Deras bedömning på folk vid målgården är lång ifrån rättvis, sade ”Perra” fortsatt apropå Djurgårdens 4-3-mål som godkändes.

Värt att notera så var William Wikman åter i truppen i dagens match. Han spelar i morgon igen med Västerås mot Södertälje.

Johannes Wahlberg