Tuffa starten fällde damerna
Publicerad: 2019-09-14
Damlaget
Det blev förlust även i dagens match mot HV71 för det blåvita damlaget. En jobbig inledning där HV71 gick fram till 3–0 ganska snabbt blev för svår att hämta in. – De har ett snabbt pucktempo och är väldigt duktiga att flytta puck för att skapa farliga lägen, säger Hanna Sköld efter matchen.

Damlagets match i kväll mot HV71 fick tuffast tänkbara inledning. När Sidney Morin satte 3–0 i powerplay stod matchklockan bara på 12:07. Då tänkte nog många att det här blir en storseger för bortalaget.
– Jag tycker vi började ganska bra, men sen när de fick snabba mål gick vi ner oss. Alla började stirra puck i egen zon och det blev väldigt rörigt, säger Hanna Sköld.

"Lyckas jobba fast dem"

Men laget gav inte upp på något vis. I paus samlade tränare Lars Stenmark styrkorna för att vända matchbilden.
– Ja, och jag tycker vi jobbade riktigt bra i andra perioden. Vi lyckas jobba fast dem oerhört hårt i deras egen zon och gör ju två mål i den perioden också. Otroligt skönt, säger han.
Nästan i kapp alltså inför den tredje perioden där jakten på kvitteringen fortsatte. Men där någonstans tog de blåvita batterierna slut. Laget hade helt enkelt inte riktigt orken för att fortsätta pressa och hamnade istället ganska mycket i egen zon.
Istället kunde HV71 göra ytterligare ett mål och fastställa slutresultatet 2–4. – Vi hade behövt fortsätta spela som vi gjorde i den andra perioden. Det hade varit så skönt om vi satt den pucken, men det gick inte.

"Snabb och även bra på att läsa spelet"

Så här efter matchen vill Lars Stenmark framhålla att han är nöjd med hur hårt hans lag jobbade. Om någon ska få extra plus så är det målvakten Jule Flötgen och anfallaren Nicole Hall.
– Jule gör en stark match, hon är snabb och även bra på att läsa spelet. Nicole går mål nu i andra SDHL-matchen i rad. Hon är född 2004, men visar verkligen framfötterna.
På fredag väntar ny match. Då kommer Brynäs på besök.
– Det viktiga inför fredag tror jag är att vi börjar fokusera på att sortera och vara rejäla i defensiv zon. Det är alltid där spelet börjar, avslutar Hanna Sköld.

Elisabet Wahl