Storseger mot Växjö
Publicerad: 2022-01-20
Kvällens hemmamatch var ett målkalas med hela tio mål där Leksand till slut vann med 7–3 efter en mycket bra andra period där fyra av hemmamålen gjordes.

Det var en mycket intensiv och underhållande första period på matchen där både Leksand och Växjö bidrog med bra energi och ett snabbt spel. Målnollan för kvällen spräcktes redan efter knappt tre minuter när bortalaget tog ledningen via ett backskott från Peter Andersson. Därefter tog det några minuter innan Leksand hittade tillbaka, och när sju minuter hade spelats kom också kvitteringen. Med ett riktigt bra byte i offensiv zon av fjärdekedjan hittade Emil Heineman fram till Martin Karlsson som fick kröna bytet med att sätta 1–1 från slottet. Målet gav dessutom rikligt med energi till hemmalaget som kort därefter var centimeter från att ta ledningen när Carter Camper prickade stolpen från nära håll. 2–1 gjordes istället med tre och en halv minut kvar av perioden när samme Camper fick revansch genom att fint styra in en skottpassning från Patrik Zackrisson. Resultatet höll sig sedan till pausvila trots att möjligheten för ytterligare nätkänning fanns.

I mittenakten så var det så gott som öppna spjäll där hela sex mål noterades. Leksand öppnade ursinnigt där Carter Camper ökade på till 3–1 efter bara en dryg minut när han lyckades lirka in pucken precis framför kassen. Två och en halv minut senare gjordes nästa mål efter att Max Vérroneau med enkelhet snappade upp pucken i målgården och lade in den i en öppen målbur, vilket dessutom gjorde att Växjö bytte ut Janis Kalnins byttes ut till förmån för Adam Åhman. Det hjälpte föga med tanke på att Nils Åman styrde in 5–1 helt ren inte ens två minuter efter målvaktsbytet. Därefter dröjde det tills klockan stod på 14:31 innan Växjö lyckades reducera i powerplay via Richard Gynge, men en och en halv minut senare ordnade Mikael Ruohomaa 6–2 med ett skott från blålinjen som lite turligt letade sig in. Trots detta föll ytterligare ett mål innan signalen för pausvila ljöd när gästerna reducerade på nytt för resultatet 6–3 (!) efter 40 minuters spel.

Den tredje perioden hade en näst intill helt motsatt matchbild där det istället var riktigt tillknäppt ute på isen. Leksand försvarade sin ledning mycket väl perioden igenom och släppte knappt till något bakåt överhuvudtaget där Kasimir Kaskisuos enda riktiga ingripande var när han fint räddade ett friläge med fem minuter kvar. Slutresultatet skrevs sedan till hela 7–3 efter att Carter Camper serverade Calle Själin som fint stänkte in det sista målet för kvällen när två minuter återstod. Den första hemmamatch för året slutade därmed med en riktigt härlig trepoängare.

På lördag väntar bortamatch mot Djurgården.

Arvid Yngvesson