Ekberg vann i Skåne
Publicerad: 2021-11-01
Underläge med två mål på bortaplan efter de första 20 minuterna…Det blev tre poäng ändå för Leksand. – I tredje perioden är det vår skicklighet som vinner matchen, säger backen Tobias Ekberg.

Tobias spelade i Malmö tre säsonger, så han tycker att det var lite speciellt att komma tillbaka till Skåne.
– Det är många kompisar kvar. Så det var skönt att hämta hem poängen, tycker Tobias.
Och han säger att Malmöspelarna så klart var rätt sura efteråt.
– De tyckte att de skulle vunnit.

Vill vara ett topplag

Med tanke på att Malmö spelade bäst i första perioden och tog ledningen med 2-0 och sen med 3-2 kan vi förstå de irriterade minerna.
– Vi satt kvar på flyget! I pausen pratade vi om vad vi skulle göra bättre. Att vi skulle skapa fler anfall, säger tjugosjuåringen.
Han tycker att laget höjer sig i mittakten och att de hittar ett sätt att vinna i tredje.
– Det är en utmaning! Vill vi vara ett topplag måste vi hitta något i varje match som vi kan triggas av, säger Tobias som vet att alla andra lag vill slå hans Leksand.
– Vi har en tydlig plan och när alla följer den så kan vi vända en sån här match.

Får vänta på första målet

Tobias trodde att han gjort sitt första mål ikväll efter sitt fina skott från blålinjen. Men han får nöja sig med två assist.
– De har kameror överallt så det stämmer helt säkert att (Mikael) Ruohomaa styrde den, säger Tobias som så klart gärna gjort första målet för Leksand och för säsongen.
– Men det viktigaste är ju att vi vinner.

Starkt stöd

Även i kväll fick Leksand stort stöd på bortaplan. Klacken kunde fira sjunde raka bortasegern.
– Det var fantastiskt kul att se den där stora vita sektionen, säger Tobias som trivs bra med att vara leksing igen.
Under de fyra åren i juniorhockeyn i Leksand blev det två träningsmatcher på bortaplan med seniorerna.
– Så lite har jag ju sett av publikstödet, men det är något helt annat nu.
Tobias gillar stämningen i Tegera. Så han ser fram emot matchen på torsdag mot Djurgården.
– Ja, vi möter mitt gamla lag, säger Tobias som spelade i Stockholm förra säsongen och fram till den 13 oktober i år.

Vad säger du om att göra första målet då?
– Det vore nåt! Jag får gå för det, säger Tobias med ett skratt.

Katharina Dalmalm