3 av 6 bortapoäng
Publicerad: 2020-02-02
J20
En kross i seriefinalen mot Frölunda med 7–2 följdes upp med förlust mot Växjö med 2–5. Forwarden Emil Heineman var tillbaka i spel efter skada och ser tillbaka på en helg med en riktigt bra insats och en mindre bra. – Det var en helg som gick upp och ner.

Emil Heineman har missat den senaste tidens matcher då han har dragits med en skada, men i helgen var den målfarlige forwarden tillbaka i spel när J20-laget åkte på bortaturné till södra Sverige.
– Det var skönt att få komma tillbaka till laget, jag har saknat att spela med killarna. Man har sett dem vinna och då blir man sugen att vara med. Det var lite kamp mot klockan med skadan, men det kändes bra den här veckan så vi körde på det, berättar Emil om varför han inte varit med på sistone.

En seger och en förlust

Under gårdagen spelades en tidig seriefinal i J20 SuperElit Top 10 då Sveriges bästa juniorlag Leksand respektive Frölunda ställdes mot varandra. Leksand rivstartade och hade efter den första perioden en ledning med hela 4–0 efter bland annat tre mål på 57 (!) sekunder. När slutsignalen sedan ljöd stod Leksand som segrare efter att ha vunnit med 7–2 där tre av målen kommit från Emils klubba.
– Vi hade laddat för den där matchen hela veckan. Vi tog det väl som en SM-final, det var det "Challe" hade skrivit på tavlan i omklädningsrummet, förklarar Emil om varför Leksand körde över toppkonkurrenten.

Leksand kastades tillbaka till verkligheten idag då man åkte på första nollpoängaren på mycket länge. Växjö var snäppet vassare och vann matchen med 5–2 efter att ha avgjort mötet i andra perioden med tre mål.
– Det var väl en liten urladdning igår, men jag tycker ändå att vi borde kunna göra en bättre insats. Det var ett helt annat spel som Växjö stod för då de tacklades mycket mer samt var mycket tuffare och tyngre i sitt spel. Vi var inte där med vår vilja, de ville vinna mycket mer än vad vi ville. Jag tycker ändå att vi höjde oss i slutet av matchen och försökte peppa på varandra, men det är första halvan som förstör matchen kan man säga, sammanfattar Emil.

Vad blir viktigt för att ligga kvar i toppen framöver?
– Fortsätta det vi har gjort, vilket är att jobba stenhårt på träningarna varje dag. Vi ska ta det här som lite tändvätska och komma ut ännu bättre efter uppehållet, försöka ta nya poäng och börja om från noll.

Uttagen till Team 19-landslaget

Emil har en riktigt bra säsong i ryggen då han har producerat hela 39 poäng (24+15) på 26 matcher med J20, vilket i sin tur har gjort att han har blivit uttagen till juniorlandslagets kommande turnering i Tyskland 4-8 februari. Detta blir även debut i Tre Kronor för Emil då han inte har fått chansen att dra på sig tröjan tidigare i sin karriär.
– Det ska bli ganska kul kan man säga. Jag ser fram emot det och det blir en häftig upplevelse, avslutar Emil.

Arvid Yngvesson