Valkvae Olsen om mötet med Luleå
Publicerad: 2019-11-23
Ny förlust och tungt för Leksands herrar. Luleå vann med 5-0. Forwarden Thomas Valkvae Olsen är ledsen och arg men har inte gett upp. – Ska vi vända det här måste vi hitta något positivt att ta med oss.

Och laget började bra. Leksand gjorde en fin första period där Luleås målvakt David Rautio räddande gästerna. Men det var inte Leksand som gjorde mål trots 16-2 i skott.
– Vi måste täta till. Vi åker runt på utsidan och tror att det ska lösa sig, säger Thomas som inte är nöjd alls med utdelningen inledningsvis.

Sen mest Luleå

Luleå var märkbart missnöjda med sin insats i första perioden och kom ut mycket bättre i andra. Ledningen var fortfarande bara 1-0 och gott hopp från många leksingar på en vändning. Istället får Jon Knuts en tveksam tvåa för en tackling. Luleå gör mål i det påföljande överläget och det känns som att matchen avgjordes där.
– Jo, men tacklingen såg inte bra ut vid första anblicken så jag förstår att domaren tar det beslutet, säger Thomas till domarnas försvar.
Han är mer kritisk till sig och lagets insats.
– Vi gör en bra första period. Sen kommer vi ut och tror att vi är bättre än vi är och släpper till alldeles för mycket. Det får inte ske, säger Thomas argt.
Han tycker att Luleå är effektiva och utnyttjar sina chanser.
– De har minst 20 lägen från skottsektorn och vi har ett. Då blir det så här.

Berömmer Brage

Thomas tycker att effektiviteten är ett stort problem. Och att förlusten inte ska skyllas på målvakten Axel Brage. Att Axel står för en bra insats trots fem insläppta.
– Det är inte mycket han kan göra när de får stå fria i skottsektorn. Brage gör mycket fina räddningar i matchen.

Otur eller slarv?

Ett lag i motvind får sällan några ”billiga” mål. Känns det som att Leksand har otur just nu?
– Studspuckar går åt fel håll. Pucken går över bladet. MEN, sen ger vi bort lägen och där känns det mer som slarv, säger Thomas ytterst självkritiskt.
Norrmannen som kom till Leksand förra säsongen har varit med om både upp och ner i klubben. Han vet att spelarna måste hitta positiva saker att fokusera på.
– Det är lätt att gräva ner sig och bara kolla på det negativa, säger han. Men han håller med om att han själv är en bättre spelare än förra säsongen.
– Jo, det är kul att se utvecklingen och jag måste försöka ta med det som är bra, svarar Thomas, men det märks att lagets situation påverkar honom mycket.

Om du var tränare, vad skulle du säga till laget nu?
– Att vi måste se varandra i ögonen och jobba för varandra, säger Thomas som inte tycker att det finns något lätt sätt att lösa lagets problem på.
– Visste vi hur skulle vi redan ordnat till spelet, avslutar han.

Katharina Dalmalm