Knuts inför Luleå borta
Publicerad: 2020-12-28
Herrlaget tränade på hemmaplan under måndagens förmiddag innan resan fortsatte mot Norrbotten och kvällens bortamatch mot Luleå. Jon Knuts känner att laget är bättre förberett till kvällens uppgift och vill se en bättre tävlingsinstinkt i matchen.

Den senaste matchen för herrlagets del slutade som bekant med förlust då Rögle lämnade Tegera Arena med samtliga tre poäng på annandag jul. Jon Knuts är inte nöjd med hur matchen artade sig för Leksands del.

-Det var segt att komma igång senast, efter den vilan som hade varit och bara en isträning i kroppen. Man tror att det är lätt att komma in i det, men det var såklart samma situation för Rögle så vi skyller inte på det på något vis. Vi är dock besvikna över insatsen som lag i matchen senast, säger Knuts.

Tävlingsmomentet skall skruvas upp

Man har nu fått en match samt ytterligare två träningspass i kropparna inför vad som väntar under måndagskvällen, och känslan är god enligt 29-åringen från Malung.

-Det känns bra tycker jag. Nu sitter allt lite bättre i timingen, och man är mer inne i puckbehandling, passninar och allt sådant efter ett par dagars träning.

På presskonferensen efter lördagens match mot Rögle lyfte huvudtränare Björn Hellkvist fram att tävlingsmomentet från Leksands sida i matchen inte var på önskvärd nivå, och Jon Knuts håller med.

-Precis så är det. Framförallt måste vi börja i den änden, att tävla bättre. Finns inte den inställningen så följer resten av spelet med och sitter bättre det också, och jag hoppas att det ska fungera bra idag.

1-1 i matcher mot Luleå

Hittills under SHL-säsongen har Leksand och Luleå vunnit varsin hemmamatch lagen emellan. Luleå stod över annandagens omgång, och för Norrbottningarna innebär kvällens match den första sedan den 19 december då man besegrade IK Oskarshamn på bortaplan. Jon Knuts ser fram emot kvällen, och tror att laget kan bjuda på en bra insats.

-Det brukar vara tuffa matcher mot Luleå, och framförallt där uppe är de tuffa och svåra att möta. Vi har hotat Luleå rejält i alla matcher vi har mött dem hittills, så vi ska kunna göra en rejäl match av det ikväll och vi har en bra känsla inför vad som komma skall.

Vem avgör ikväll?
-Ikväll blir det kapten Ahnelöv!

Richard Brasar