Viktiga poäng för damlaget
Publicerad: 2021-12-28
Damerna tog en stabil seger över AIK i kväll med 4–1. I och med det tar man ett fastare grepp om den sista slutspelsplatsen. – Det kändes som vi hade kontroll hela matchen, säger tvåmålsskytten Agnez Svensson.

Den här Stockholmsvistelsen blev inte riktigt som planerat för det blåvita damlaget. På väg ner till huvudstaden i går kom beskedet att den kvällens match ställdes in på grund av coronasmitta hos SDE.
Det blev istället fullt fokus inför kvällens match mot AIK där förutsättningarna var enkla: seger för Leksand och de blåvita skulle dra in AIK i kampen om sista slutspelsplatsen medan en hemmaseger skulle skapa ett gap ner till strecket för AIK.
– Vår inställning var att vi verkligen ville vinna. Alla matcher i den här serien är svåra, så vi visste att vi måste göra allt, säger anfallaren Agnez Svensson när hemsidan pratar med henne.

Tidigt blåvitt mål

Och hon och de andra i laget gjorde verkligen det mesta rätt. Det hade inte ens gått två minuter av matchen när det första blåvita målet kom. AIK kvitterade visserligen med retliga tre sekunder kvar av perioden, men det blev också det enda hemmamålet. När slutsignalen gick hade Leksand vunnit med 4–1 efter ett mål i andra perioden och två i den avslutande.
– Det känns som vi hade bra kontroll hela matchen. Jag tycker vi lyckades hålla dem borta från vårt mål och Amanda Johansson gjorde många bra räddningar.
Du gjorde två av de fyra målen. Vilket var snyggast?
– Jag vet inte, det var nästan likadana och kom på returer båda två. Det är inte direkt min grej det där med returer, men vi har pratat mycket om att de är viktiga. Och det var länge sedan jag gjorde två mål i en match.
Förra säsongen gjorde du inte ett enda mål, nu är du uppe i sju. Vad beror det på?
– Det är svårt att säga, men jag trivs otroligt bra i Leksand. Jag har kul och vi har ett roligt lag.

Berömmer Kandell

I och med kvällens seger har Leksand nu ökat gapet ned till SDE på kvalplats till sju poäng och har dessutom bara tre poäng upp till AIK på sjunde plats.
– Jag försöker att inte titta så mycket på tabellen, men det är klart att alla matcher är viktiga nu. Det gäller att vi tar varenda poäng vi kan.
Till sist, vem av dina lagkompisar vill du lyfta fram?
– Alla gjorde det jättebra i dag, men jag tycker att Tuva Kandell förtjänar extra beröm. Hon fick ett skott på skridskon så att skenan gick sönder, men lyckades ändå täcka flera skott när hon hoppade runt på en skridsko. Hon kunde inte byta förrän vid nästa avblåsning, så det såg lite kul ut.

Elisabet Wahl