Uddamålsförlust mot Linköping
Publicerad: 2018-09-15
Damlaget
– En ganska jämn match, men tyvärr missade vi ganska många chanser i slutet av matchen. Det säger den 17-åriga SDHL-debutanten Angelica Andersson efter 2-3 hemma mot Linköping.

Angelica kom till Leksands IF från Hovås/Falkenberg inför den gångna säsongen. Den här säsongen har den talangfulla målvakten fått chansen i A-laget, och med Julia Åberg på sjuklistan resulterade lördagen i en SDHL-debut.
– Jag fick veta det några timmar före matchen. Först blev jag väldigt nervös, men också förväntansfull så klart. När det väl var dags kändes det bara… skitkul!

Gick det snabbt att komma in i matchen tycker du?

– Ja, faktiskt. I början blev jag lite chockad av hur snabbt det gick, men efter ett tag kändes allt ganska naturligt, menar Angelica, som räddade 23 av 26 skott.
– Det kändes helt okej faktiskt, även om man så klart alltid kan göra saker bättre.

Linköping tog ledningen tre gånger i matchen. Två av dessa kvitterade leksingarna, men den tredje ledde till bortaseger.
– Precis… Två av målen tycker jag att jag skulle ha tagit, det var lite slarv där. Och deras andra mål var på ett friläge. Tråkigt med en förlust så klart. Jag hade gärna räddat ännu fler puckar, men förhoppningsvis kommer det fler chanser.
Kanske redan i morgon, söndag, då en ny match mot samma motstånd väntar. Nedsläpp 14.00 i Tegera arena.
– Jag vet inte än vem det är som ska stå då, men oavsett vem det blir hoppas vi så klart alla på en snabb revansch. Matchen var jämn i dag, och hade vi satt någon av chanserna på slutet hade vi lika gärna kunnat vinna.

Någon som förtjänar lite extra beröm efter dagens match?

– Jag skulle vilja lyfta fram våra backar. De tog hand om mina returer och gjorde det enkelt för mig.

Elin Broman