Nilsson inför helgens matcher
Publicerad: 2020-01-31
Damlaget
Det drar ihop sig till slutspurt i SDHL. Leksand har dragit norrut för att möta Luleå och Modo. – Det är viktigt för oss att plocka poäng nu, vi vill inte hamna längre ner i tabellen, utan gärna klättra, säger målvakten Julia Nilsson.

Julia Nilsson och resten av laget befinner sig i Umeå när hemsidan får tag på henne. Man lämnade Leksand i går torsdag, sov över i Umeå och fortsatte färden norrut under dagen. Med sig i bagaget har man det där självförtroendet man får när man vänt och vunnit de två senaste matcherna.
– Mot Djurgården gick det först lite så där, men sedan spelade vi upp oss. Vi hade verkligen bra kämpaglöd som vi sedan tog med oss in i matchen mot LInköping. Det ger sådant självförtroende att vända och vinna, det är ännu mer glädje än om man leder med 5–0 hela matchen.

Tuff motståndare i kväll

Kvällens motståndare Luleå blir dock en riktigt svår utmaning. De ligger tvåa i tabellen och har elva raka segrar.
– De har många riktigt bra spelare som har spelat ihop länge och hittar varandra på isen. För oss gäller det att försöka spela som vi kommit överens om och inte göra så många misstag.
På lördagen blir det färd söderut och möte mot Modo. Ett lag som just nu ligger på kvalplats, men som kan gå om Linköping och rent teoretiskt också Leksand. Viktigt med andra ord att vinna den matchen.
– Det blir nog en annan match än mot Luleå. Mot Modo är vi mer i förarsättet och det är viktigt att vi inte går ner i deras tempo. Samtidigt tycker jag alla lag är bra i serien i år, så Modo är inget dåligt lag.

Lyfter fram Woods och Boquist

Om det blir Julia Nilsson som vaktar kassen eller inte är inte helt bestämt. Hon har varit sjuk i veckan och har bara tränat en gång.
– Jag har inte varit helt på banan, men nu känns det okej. Jag får välja lite själv hur det blir.
Vilka av dina lagkompisar tycker du har sett ut att vara bra på gång senaste tiden?
– Rätt många, men Emma Woods och Brooke Boquist har varit väldigt bra de senaste matcherna.

Elisabet Wahl