Sommarhälsning från Mattias Karlsson
Publicerad: 2018-07-19
Sommarläsning
Han håller sig gärna på hemmaplan under sommaren. Med åren har han börjat gilla försäsongsträningen allt mer, men tänker egentligen inte så mycket på hockey. Här kommer en sommarhälsning från nyförvärvet Mattias Karlsson.

När leksandsif.se når Mattias Karlsson befinner han och resten av familjen sig i barndomshemmet i Lindesberg. I dagarna ska de bege sig ner till Karlskrona igen eftersom flyttlasset till Leksand inte går förrän 3 augusti.
– Så än så länge vet jag inte så mycket om Leksand. Jag vet ju att många åker dit på midsommar och jag hann se mig omkring en del när jag var där uppe sist, men jag har inte fått full koll ännu.
Vad tänker man om Leksand när man kommer dit som bortalag?
– Det första som slår en är ju att det är så litet. Man kommer där med bussen och undrar hur det kan finnas en sådan stor fin arena i en sådan liten ort.
Så vad gör du nu under sommaren?
– Det här klassiska som barnfamiljer gör: tar med barnen och badar. Vi håller oss ganska mycket hemmavid, vi är inte sådana som lever i kappsäck och åker runt en massa.
Bästa sommarminne som barn?
– Jag har kanske inte något enskilt minne så där utan det är mer den där känslan av att få en tjuga i handen, bara hoppa på cykeln och åka iväg till sjön. Det var verkligen härligt! Och då badade man ju mycket tidigare än vad man gör nu, 18 grader var inte alls kallt.
Vad lägger du på grillen?
– En stor tjock entrecôte.
Har du någon sommartradition? – Nej, det har jag nog inte.

"Gillar värmen"

Vad läser du i hängmattan?
– Haha, här blev det dubbelfel. Jag har ingen hängmatta och inte läser jag särskilt mycket. Det är så fullt upp ändå.
Hur klarar du värmen?
– Jag är en sådan som gillar värmen, så det är ingen fara. Men jag tycker synd om den lille, vår minsta som är ett och ett halvt, för honom är det lite jobbigt.
Hur mycket tänker du på hockey?
– Faktiskt inte speciellt mycket. Jag blev lite sugen när jag testade isen Leksand sist jag var där, men annars är det inte mycket hockey i huvudet.

Börjat gilla försäsongsträning

Mattias Karlsson avslöjar också ett han med åren fått en annan inställning till försäsongsträningen. Tidigare i karriären tyckte han inte det var så viktigt, men nu har han tänkt om.
– Nu tycker jag det är kul att testa nya saker och jag ju också märkt att det här är något man måste göra ordentligt.
Så hur är det träningsupplägg just nu?
– Jag har lite tvärtom mot de andra i laget, jag var i Leksand tidigare och körde, men tränar på egen hand nu. Det finns ett utegym i närheten där min mamma bor så där har jag varit en del.
Om du fick önska helt fritt, vilken egenskap skulle du på något magiskt sätt ha fått när du dyker upp på ispremiären?
– Att få vara snabbast i laget! Det kommer inte att hända, men det hade varit skoj. Jag är inte snabb alls. Än har jag inte full koll på de andra i laget, men det kan nog vara Oscar Lang som är snabbast.

Elisabet Wahl