Ritola efter mötet med Oskarshamn
Publicerad: 2020-08-27
Försäsongsmatchen mot Oskarshamn slutade oavgjort efter full tid och Mattias Ritola var glad över att laget lyckades hämta igen till 2-2. – Vi vaknar till liv efter deras 2-0 och gör sen en rätt okej match, säger Leksands forward efteråt.

Torsdagskvällens match spelades i ICA Maxi arena i Kumla. I den första perioden var det mest smålänningarna som verkade vilja just spela.
– Vi kommer ut rätt svagt, säger Mattias om inledningen.
Han spelar ihop med Peter Cehlárik och Carter Camper den här kvällen.
– Det var Carters första match, men man ser direkt att killen har kvaliteter som kommer att göra honom till en bra SHL-spelare, menar Mattias.
Kedjan behövde lite tid på sig och blev precis som resten av laget bättre ju längre matchen led. Mattias sitter utvisad när Oskarshamn gör 1-0 i första perioden. Ett mål som nog inte var helt självklart.
– Det ser ut som att de är i målgården. Men det är bara att acceptera. Det är ju försäsong även för domarna och de har ingen tillgång till reprisbilder och sånt, säger Mattias lugnt.

Bra andraperiod

I andra perioden gör Leksandsbekantingen Nichlas Torp 2-0 till Oskarshamn. Sen blir det mest Leksand i en period där masarna vinner skotten med 17-11. Junioren Nils Åman fortsätter att visa hur bra han redan nu är genom att reducera på en passning från Oskar Lang.
– Åman är matchens lirare. Han är så lugn som center. En fantastisk spelare. Och det känns som om han varit med i fem sex år, berömmer Mattias den unge talangen.

Varför spelar ni bättre i andra perioden än i första?
– Vi åker fullt ut istället för at tveka de sista metrarna. Det är ett annat tryck i laget, säger Mattias.

Gunnarsson kvitterar

I tredje perioden har Leksand flera chanser att kvittera men både Mattias och Daniel Gunnarsson prickar stolpen.
– Vi kom in i det mer och mer och hade verkligen våra lägen. Men vi måste sätta pucken där, säger Mattias irriterat.
Tränarna tar ut målvakten Janne Juvonen med två minuter kvar. I spel sex mot fem kvitterar backen Gunnarsson till 2-2.
– Det är inte första gången han skjuter därifrån, säger Mattias om det snygga skottet.
Efter målet får Mattias och laget en knapp minut i powerplay för att avgöra matchen på ordinarie tid. Det blir övertid och sedan straffar där endast Oskarshamns Johannes Salmonsson sätter sin.
– Jo, vi får hem och träna straffar, säger Mattias om insatsen.

Bättre spel förra helgen

Mattias håller med om att laget gjorde en bättre insats mot både Frölunda och Färjestad i helgen.
– Det är ändå skönt att vi kan kvittera så att det inte blir en till uddamålsförlust efter full tid. Men nöjda är vi inte. Det sitter ett gäng griniga vinnarskallar där inne som inte gillar förluster. Så det är surt att förlora, säger Mattias som sen påpekar att han är positiv till framtiden.
– Vi har bara startat den här resan och jag tror att det kommer att bli jäkligt bra i slutändan.

Stark inledning

Själv har han inlett försäsongen piggt och ser ut att tycka att det är roligt med hockey.
– Visst är det lite trögstartat när man är äldre. Men jag känner mig friskare än jag gjort på många år. Och det är kul med det nya ledarskapet och laget känns väldigt bra, avslutar Mattias glatt.

Katharina Dalmalm och Arvid Yngvesson