Peña tvåmålsskytt i segern mot HV71
Publicerad: 2022-01-15
Damlaget
Lördagseftermiddagen i Tegera Arena bjöd på ett jämnt, tufft och tätt ställningskrig när HV71 gästade Leksand i dagens SDHL-omgång. Till slut kunde Leksand behålla samtliga tre poäng i hemmaborgen efter seger med 3-2.

Det var gästerna som kom att ta kommandot i matchen såväl spelmässigt som sett till målfabrikationen i den första perioden, där båda lagen ådrog sig två utvisningar vardera. HV71 inledde målskyttet efter knappa 7 minuter spelade genom Felicia Wikner-Zienkiewicz, men bara dryga två minuter senare kunde hemmalaget kvittera genom kanadensiskan Payge Peña. Innan de första 20 minuterna var avklarade hann dock leksandsbekanta Danny Stone ge HV71 ledningen till 1-2.

-Självklart ville vi inte släppa in första målet i matchen, men vi gör ett bra jobb i att hitta tillbaka till våra grunder och det vi tränat på. Vi jobbar oss in i matchen trots deras inledning vilket var starkt av oss.

Jämn match hela vägen till "Hese Fredrik"

Jämfört med den första perioden innehöll period två betydligt mer puckinnehav och skapade chanser från Leksands håll. Efter att Leksand tagit timeout tidigt i mellanronden kunde man sätta allt större press på HV71, och det var därför inte heller oförtjänt att kullorna från Siljans södra strand kunde göra periodens enda mål, signerat norrländska Piteå-produkten Nathalie Lidman som såg till att ställningen var 2-2 inför den tredje perioden.

-Efter timeouten tycker jag att vi slappnar av i vårt spel på ett bättre sätt och blir mer fokuserade på det vi ska göra på isen. Vi höjer oss efter att vi fått samla ihop oss som lag och gör en betydligt bättre andraperiod, säger Payge Peña.

Den tredje perioden var länge mållös, och när Leksand efter drygt halva perioden spelad ådrog sig en femminutersutvisning med tillhörande game misconduct då schweiziskan Phoebe Staenz gjorde sig skyldig till en knätackling såg det mörkt ut för hemmalaget. Man lyckades dock inte bara klara av att förhindra gästerna från att ta ledningen, man gjorde dessutom 3-2 när Payge Peña höll sig framme och kunde göra målet som även skulle visa sig bli matchavgörande.

-Att ta en femminutersutvisning med mindre än 10 minuter kvar i en match som står 2-2 är självklart ingen optimal situation, men vi gör en stark defensiv insats genom att täcka många skott och vara kompakta vilket även resulterar i målet framåt. Det var en väldigt stark avslutning av matchen från oss, och riktigt skönt att kunna vinna idag.

Peña matchens lirare

Efter matchen utsågs i vanlig ordning bästa spelare i hemmalaget, och under lördagseftermiddagen föll valet klokt på Payge Peña som utmärkte sig vid flertalet tillfällen under matchen, inte bara vid sina båda mål. Kanadensiskan vill dock framhålla sina medspelare när vi möter henne efter matchen.

-Det fanns flera spelare i vårt lag som gjorde sig förtjänta av att bli utsedd till bästa spelare idag, men det är självklart kul att få göra två mål och bli utsedd till bästa spelare. Det stärker såklart självförtroendet. Målen jag gör var i ärlighetens namn ganska enkla puckar att peta in i nät. Det är lätt att spela med bra spelare som serverar lägena på ett sådant bra sätt, säger Payge Peña.

Bättre trend i powerplay

Under säsongen har Leksands statistik över spelet i det som lite amerikaniserat kallas för "special teams", det vill säga situationerna i numerärt över- eller underläge, varit tämligen anmärkningsvärda. I numerära överlägen har Leksand varit ineffektiva och har en målfabrikation vid mindre än 10% av tillfällena, medan man i numerära underlägen dock är vassa på att reda ut situationerna då man har närmare 90% avklarade numerära underlägen. I lördagens match lyckades man dock hitta nätet genom Payge Peña i spel 5 mot 4, och möjligen är det lite av ett trendbrott i just den spelformen.

-Det var riktigt skönt att göra ett mål i powerplay idag, och vi gjorde ju ett i den senaste matchen mot Luleå också. Det betyder mycket för vårt självförtroende i den spelformen och ger oss något att bygga vidare på. Vi har förändrat en del i vårt sätt att spela powerplay och det är kul att det ger resultat, säger Peña.

Ett krisande Göteborg står för motståndet imorgon söndag

Imorgon söndag väntar ny hemmamatch i SDHL för Leksands del då Göteborg HC kommer på besök i Tegera Arena med nedsläpp klockan 12:00. Göteborg har den senaste tiden drabbats av en hel del tapp av såväl tongivande spelare som lagets tidigare huvudtränare Heini Lundin, men det kommer att krävas en maxprestation för att besegra Göteborg trots situationen menar Peña.

-Vi kan inte alls fokusera på Göteborgs situation inför morgondagens match. De har kapacitet att besegra oss trots att de tappat ett par spelare och haft en turbulent tid, så det gäller att vi är väl förberedda inför vad som komma skall. Vi ska njuta av den här segern i några timmar nu, sen är det full laddning som gäller inför morgondagen, avslutar tvåmålsskytten Payge Peña.

Richard Brasar