Nordsäter om träningsmatchen mot Brynäs
Publicerad: 2019-08-13
Säsongens första träningsmatch är spelad och det blev tyvärr förlust mot Brynäs i Ljusne Ishall. Backen Lucas Nordsäter berättar att laget självklart vill vinna, men att det ändå var en bra känsla i omklädningsrummet efteråt. – Det är kul att vara igång igen.

Leksands IF firar 100 år idag med att bjuda på tårta i Tegera och på mål mot Brynäs. 5-2 blev slutresultatet. Leksand inledde bäst och tog ledningen efter drygt halva första perioden. Nya forwarden Daniel Olsson-Trkulja satte 1-0 bakom Brynäs målvakt Joacim Eriksson. Lucas Nordsäter var ordentligt inblandad i Leksands första mål.
– Jag bröt en passning rätt långt upp i banan och stötte ut pucken till Thomas (Valkvae-Olsen). Sen såg jag att det blev läge för en tretvåa och följde med upp, säger Lucas och skrattar åt frågan om varför han var så offensiv.
– Man får se möjligheten att vara lite forward ibland, säger han.
Backen fick tillbaka pucken och kunde servera Daniel.
– Jag skrek åt mig pucken. Det var en Brynäsback alldeles inpå mig men jag fick iväg assisten, säger Lucas nöjt om 1-0.

Snabbt svar på tal

Brynäs kvitterade till 1-1 trettioen sekunder innan paus.
– Det var synd. 2-0 hade gett oss ett mycket bättre utgångsläge inför andra perioden, säger Lucas.
Bara tolv sekunder efter Brynäs kvittering till 1-1 fick Leksand till en ny spelvändning och Fredrik Forsberg hittade Sebastian Wännström för 1-2.
– Vi öppnar matchen riktigt bra. Visar stark vilja och bra fart och gör två mål, säger den unge backen om inledningen.

Sämre andra period

I mittenperioden får laget spela mer i defensiv zon. Och Brynäs gör två mål.
– Det blev mer fart och fläng. Och vi blev tillbakatryckta, tycker Lucas.
Brynäs gör ytterligare två mål i tredje perioden och vinner inför en fullsatt ishall.
– Jag hade aldrig varit här, men man känner sig som hemma eftersom den påminner om isladan i Sunne, säger värmlänningen glatt.

Unga backar

Lucas bildade backpar med August Berg och han tycker att det fungerade fint. Att det märks att de spelat ihop förra säsongen. – Vi snackar mycket med varandra och tilliten finns där. Sen har vi bra hjälp av forwards som bågar ner och vågar spela pucken. Och jag tycker att vi får bra rull i spelet utan puck.
Så, trots förlusten verka stämningen efteråt vara bra. Och att det här var en första träningsmatch att bygga vidare på.
– Vi kommer att titta på en del sekvenser på video. För att se vad vi gjorde bra och vad som kan rättas till, säger tjugoåringen.

Hann ni fira med tårta innan matchen?
– Nä, tyvärr. Men de har kanske sparat lite åt oss, säger Lucas om firandet i Tegera.
Han tycker att det var roligt att se så många människor som köade i Leksand för att fira födelsedagsbarnet. Och han uppskattar att så många kom och stöttade laget i Ljusne.
– Det stod folk överallt så det var nog mer än fullsatt, säger Lucas med ett skratt.

Brynäs IF – Leksands IF 5-2 (1-2, 2-0, 2-0)
Skott: 26-32 (10-14, 8-8, 8-10)
0-1 11.43 Daniel Olsson-Trkulja
1-1 19.19 Jonathan Sigalet