LIF vann långdraget skattemål
Publicerad: 2018-06-15
Föreningen
Sedan 2008 har det pågått en process där Skatteverket krävt Leksands IF på 4,8 miljoner i uteblivna skatter. I kammarrätten vann Leksands IF målet.

Skattemålet från 2008 grundar sig främst i att Skatteverket anser att Leksands IFs fastighetsbolag tog ut för låg hyra från Leksands IF Ishockey och därmed borde efterbeskattas för detta. I augusti 2016 föll ett domslut i förvaltningsdomstolen till Leksands IF:s fördel som dock valdes att överklagas från Skatteverkets sida. Nu har en ny dom fallit i den högre instansen Kammarätten och även de väljer att gå på Leksands IF:s linje. Domen förkunnar dock att Leksands IF tvingas betala 185 322 kronor i moms och skattetillägg.

Den som drivit målet från Leksands IF:s sida är tidigare ordföranden Sven Rosén. Rosén var dock inte aktiv i föreningen under den tidsperioden som målet innefattar. Rosén menar att ärendet nu bör vara avslutat.
-För att målet skall tas vidare till Högsta Förvaltningsdomstolen, som är högsta instans, krävs prövningstillstånd och det tror jag inte att varken Skatteverket eller Leksands IF kommer att begära. Det känns väldigt bra att ärendet är avklarat och det är en stor vinst för föreningen, säger Sven Rosén.

Richard Brasar