Caito inför Rögle
Publicerad: 2020-10-16
Efter bortaförlusten mot Oskarshamn väntar nya utmaningar för herrlaget. Serietrean Rögle kommer på besök till Tegera arena i morgon lördag. – Det gäller för oss att vara med från början, att köra på i full fart direkt, säger backen Matt Caito.

Det blåvita herrlaget stannade kvar i Oskarshamn efter gårdagens match och sitter på bussen när hemsidan få tag på backen Matt Caito. Han låter besviken när han pratar om förlusten mot smålandslaget.
– Vi spelade riktigt bra i första perioden. Sedan fick de en del kontringar och tog ledningen. Vi försökte komma ikapp, men det gick inte, säger han.
Trots förlusten, vad tar ni med er från matchen?
– Jag tycker vi spelade bra ut från defensiv zon upp i anfall. Men vi behöver skjuta mer.

Tror på full fart från start

Morgondagens motståndare är en ny bekantskap för Matt Caito. Och så är det i varje match nu i början av säsongen eftersom detta är första gången han spelar i Sverige.
– Det är rätt speciellt. Varje lag har ju sin stil och även om vi har ett eget spelsystem gäller det att ändå ha koll på hur de spelar. Men där får vi nya bra hjälp från de som varit med länge. De berättar vad de vet och vad tänker kring lagen vi möter.
Gräver man lite i statistiken ser man att Rögle ligger överst och Leksand är tvåa i tabellen över de lag som haft ledningen flest gånger efter första perioden. Räkna med full fart från första nedsläpp i morgon med andra ord.
– Båda lagen kommer nog att gå ut på isen och köra riktigt hårt för att ta ledningen. Första målet är väldigt viktigt, man får momentum och kan försöka bygga vidare på den ledningen.

Bildar backpar med Själlin

Han tror också att powerplay kan bli avgörande.
– Om de tar utvisningar så gäller det för oss att de får betala för det. Vi måste ha rörelse både på spelarna och på pucken och få igenom skotten.
Du spelar ihop med Calle Själlin nu. Hur funkar ni ihop?
– Jättebra! Han är väldigt duktig och blir bättre för varje match. Vi har bra kommunikation tycker jag.
Hur är det med hans efternamn. Kan du uttala det?
– Haha, verkligen inte! Det är alldeles för svårt för mig. Jag säger bara Calle. När vi har spelat tio matcher kanske jag kan säga det om jag övar tillräckligt.

Corona-regler på bussen

Vi pratar vidare om att det under dessa coronatider som råder är lite speciellt att åka till bortamatcher. Spelarna försöker hålla avstånd bland annat genom att inte sitta bredvid varandra på bussen. Det blir mycket film med andra ord. Och på frågan vad han skulle rekommendera för filmer till andra kommer svaret snabbt.
– I’m a Marvel-guy! Jag gillar verkligen superhjältefilmer, men Marvel är mina favoriter. Speciellt Avengers-filmerna.

_Matchen i morgon spelas 15.15 i Tegera arena och sänds på CMore. _

Elisabet Wahl