Anna Borgqvist efter förlusten mot Luleå
Publicerad: 2018-12-06
Damlaget
Det blev förlust för Leksands IF Dam under torsdagskvällen då Luleå tog alla tre poängen genom att vinna med 1-2. Anna Borgqvist summerar matchen.

Att det skulle bli en målsnål tillställning i Tegera Arena under torsdagen var kanske ingen jätteskräll med tanke på att det är två bra lag som möttes, och dessutom med Damkronornas båda målvakter till kommande landslagsturneringen i varsin bur. Luleå inledde matchen bäst och kunde genom två snabba mål i den första perioden signerade Nathalie Ferno och Josefine Hoegh-Persson skaffa sig en tvåmålsledning inför den andra perioden. I period 2 var det Leksand som kom att göra det enda målet då Samantha Hanson avancerade från sin backposition, rundade försvaret och kunde reducera. Det blev dock det sista målet i matchen trots att Leksand hade bud på en kvittering i slutsekunderna.

Det var överlag en jämn match, vilket även skottstatistiken 24-26 vittnar om. Anna Borgqvist ger sin syn på de 60 minuterna som spelades.
-Det är såklart tungt att förlora med uddamålet när det var en tight match. Jag tycker att vi kommer ut bra från början, men när de får hål på oss två gånger om blir det lite uppförsbacke för oss. Sedan studsar vi tillbaka i både andra och tredje perioden där vi känner igen oss själva mer i spelet. Vårt spel går lite i vågor, ibland är vi bra och ibland mindre bra, men det ska bli skönt att få chans till revansch redan imorgon igen.

Ny match mot Luleå imorgon fredag
Chans till snabb revansch finns för damerna då de alltså tar emot Luleå igen redan imorgon fredag. Matchen blir den tredje på lika många dagar, och Anna Borgqvist är redan nu laddad för att få spela mot Luleå på nytt.
-Det ska bli inspirerande att få spela imorgon igen. Det är bara att åka hem och sova, jobba några timmar imorgon och sedan bara köra igen. Det är extra kul att spela mot dom här topplagen och se hur vi står oss mot dem. Vi är helt klart med i matcherna så det kan bli en spännande vår för oss, avslutar Anna Borgqvist.

Richard Brasar