Martin om segern i sista seriematchen
Publicerad: 2020-03-12
Vinst i säsongens första match med 5-2 och vinst i grundseriens sista med samma siffror. Lagkapten Martin Karlsson tycker att Leksand gjorde en stabil insats i kvällens möte med HV71. – Vi har det under kontroll och är värda segern.

Som alla säkert vet blev det en annorlunda seriematch i och med att den spelades inför tomma läktare. Något som spelarna verkligen märkte.
– Det var speciellt. Inget man föredrar. Och det är nu man inser vilken inramning det alltid är i den här hallen., säger Martin som tycker att det var en ny erfarenhet.
En erfarenhet han gärna sluppit. Precis som resten av laget hade han lite svårt att fokusera på hockey under dagen.
– Media hårdbevakar ju situationen så det är klart att vi påverkas, vi som alla andra. Man tänker på att nära och kära ska vara säkra. Tankarna sticker iväg. Så är det ju, säger Martin som tillägger att när spelarna kom till hallen vid femtiden så flyttade de fokus till matchen.
– Det märktes väl på spelet, frågar Martin glatt.

Äntligen mål på friläge

Martin har haft några frilägen den senaste tiden, men det har inte blivit något mål. Ikväll satt pucken när Martin gjorde 3-1. Ett mål som hade förtjänat ett rejält jubel och firande med Norra stå.
– Ja, det blev inte riktigt samma sak. Det brukar nästan svartna lite för ögonen i det läget. Och så vill jag ju hetsa mot plexit, säger Martin som ändå var glad över målet.

Storslam för Hrivik

Centern Martin Hrivik gjorde två mål och hade bud på fler. Martin tycker att slovaken varit en viktig spelare för laget hela säsongen.
– Han bidrar inte bara offensivt. Han tar också ett stort ansvar i defensiven. Det är viktigt att få igång honom inför fortsättningen, säger Martin.
Vem fick mashatten ikväll?
– Det var Marek. Han tog full pott. Mashatten, Matchens lirare och matchens krigare. Det var han värd, säger Martin.

Gunnarsson i zonen

Med tre minuter kvar av matchen tog HV71 ut målvakten eftersom poängen betydde en hel del för smålänningarna. Då prickskjuter backen Daniel Gunnarsson in 5-2 från egen zon. Ett läge som kunnat ge icing. Vad säger Martin om det?
– Hehe! Äsch vi ledde med två mål och han är i zonen just nu. Så det var helt rätt att skicka iväg pucken.

Fortsättningsvis? Vad händer nu för laget?
– Vi har fått besked att vi ska spela om ett par veckor. Så det är det vi får rätta oss efter just nu, säger Martin som erkänner att han inte hunnit fundera så mycket på det kommande kvalet.
– Jag har tagit en match i taget och fokuserat på här och nu. Men det är klart att jag hoppas att det blir spel och att vi vinner där.

Tuff säsong

Det har varit ett år med medgångar och långa förlustsviter. Och ett tränarbyte. Hur sammanfattar Martin säsongen?
– Den har varit tuff! Men jag upplever det som att vi blivit mer stabila med tiden. Och känslan är god i laget, särskilt de senaste 10-15 matcherna sen Uffe kom in, säger Martin som tycker att laget byggt upp spelet dag för dag.

Katharina Dalmalm