Fjärde veckan för Göransson
Publicerad: 2019-06-11
Efter fem säsonger i USA är det dags för comeback i Sverige samt debut i såväl Leksands IF som i SHL. – Det känns som att bitarna har fallit på plats, och jag ser med tillförsikt fram emot den säsong som vi har framför oss, säger den 24-årige backen Mattias Göransson.

Han kommer ursprungligen från Värmland, men gick hockeygymnasiet i Gävle innan han beslöt sig för en flytt till USA.
– Jag hade en bra tid i Brynäs, och fick bland annat vara med om att ta ett J18-guld och ett J20-brons. Efter gymnasiet velade jag lite om var jag skulle spela, men sen när den här USA-möjligheten dök upp tänkte jag att det vore kul att testa, berättar Mattias, som alltså blev kvar på andra sidan Atlanten i fem säsonger.
– De första två säsongerna spelade jag juniorhockey, och därefter blev det tre år med collegehockey. Det är en lite annorlunda typ av hockey som spelas där, så visst var det utvecklande på många sätt, fortsätter Mattias, som parallellt med hockeyn studerade företagsekonomi med fokus på marknadsföring och personalledning.
– Jag har två kurser kvar som jag läser online nu, så när de är klara (i juli) får jag ut min examen. Det känns jättebra att ha något att falla tillbaka på den dagen det tar slut med hockeyn, och jag tycker även att det har varit skönt att jag har haft något att göra vid sidan av hockeyn nu när jag har spelat. Man behöver fokusera på något annat mellan varven, så jag kommer säkert att hitta något framöver här i Leksand också. Kanske nån till kurs, vi får väl se.

Mattias Göransson beskriver sig själv som en allround tvåvägsback.
– En spelskicklig back som är bra på att sätta igång anfall. Jag trivs bra i egen zon, men tycker även om att följa med upp i anfallen.

Har du alltid varit back?

– Ja, det har jag faktiskt. Jag vet inte om det är så längre, men när jag var liten var det så att man automatiskt satte alla längre och större killar som backar, så det var bara att gilla läget, haha.

Han är nu inne på sin fjärde vecka i Leksands IF, och säger att tiden flyger fram.
– Dagarna bara försvinner, haha. Det känns riktigt bra att vara här och jag trivs verkligen hur bra som helst. Innan jag flyttade upp kände jag i princip bara Oskar Lang, vi är ju båda från Värmland och har spelat en hel del emot varandra genom åren. Men nu känns det verkligen som att jag har känt alla i laget riktigt länge, det känns jättebra.

Hur känns kroppen efter de första träningsveckorna i LIF?

– Riktigt bra, måste jag säga. Jag får erkänna att jag var lite sliten i början. Eftersom jag anslöt lite senare hade jag kört egen träning före det… När man tränar ensam tror man ofta att man kör 100 procent, men… det gör man inte. haha. Det var nåt helt annat att komma hit och köra med laget. Det har varit tuffa pass, och det syns att alla är riktigt motiverade. Alla håller en väldigt hög nivå, men en som sticker ut lite är Martin Karlsson. Han är väldigt allround och är dessutom väldigt bra på att driva på gruppen. En riktig ledare.

Dina förväntningar på säsongen?

– Först och främst ska det bli jättekul! Det märks att hela byn här är taggad, och fans över hela landet med så klart. Som lag är vi medvetna om att nykomlingar brukar få det tufft, men samtidigt tycker jag att vi har ett riktigt spännande lag som jag verkligen tror på. Vi har en perfekt mix av lite av varje och jag tror nog att vi kan överraska många i vinter.

Elin Broman