Seger i Göteborg
Publicerad: 2022-10-01
Ett oerhört stort bortafölje fick se Leksand bärga tre poäng efter en underhållande match som slutade 3–4.

Det var en härligt intensiv inledning på matchen där båda lagen malde på i ett mycket högt tempo kombinerat med ett fysiskt spel direkt på nedsläpp. Redan under de första minuterna avlöste ett par halvfarliga chanser varandra med ett litet övertag för Leksand där Carter Camper och Mikael Ruohomaa var närmast att spräcka målnollan från nära håll. Trots detta så var det Frölunda som tog ledningen efter 13:30 när Anders Grölund obevakad stänkte in pucken. Därefter klarade bortalaget av det första numerära underläget för kvällen och såg till att 1–0 höll sig till pausvila.

Mittenakten kunde däremot inte ha börjat bättre för Leksands del. En dryg minut tog det innan kvitteringen gjordes där Patrik Zackrisson hittade fram till en helt ren John Quenneville som stötte in 1–1 från nära håll och därmed sitt första mål för säsongen. Inte många minuter senare var Radan Lenc oerhört nära att ge hemmalaget ledningen på nytt, men en vacker räddning från Mantas Armalis stoppade ett nästan givet mål med ena benskyddet. Strax innan mitten av perioden hade båda lagen varsitt gyllene läge att skicka in pucken där målvakterna dock var följsamma och höll tätt. Nästa mål föll snabbt därefter när Leksand tog ledningen i powerplay där Kalle Östman forcerade in pucken i powerplay för 1–2, men två och en halv minut senare ordnade Frölundas Anthony Greco 2–2 med ett rappt skott på en spelvändning. Det blåvita bortalaget fick till slut det sista ordet i perioden, för med 40 sekunder kvar jobbade Carter Ashton hem på ett föredömligt vis innan han tog in pucken i offensiv zon och serverade Justin Kloos som styrde in 2–3 i ett öppet mål.

Leksand kom ut oerhört starkt i den avslutande tredjedelen och ökade även på sin ledning till 2–4 efter två minuter spel med ett backskott från Anton Lindholm. Efter målet fortsatte gästerna att trycka på i offensiven och var i två byten efter varandra mycket nära ytterligare nätkänning där pucken inte lyckades leta sig hela vägen in. I den andra halvan av perioden hade Frölunda två powerplay efter varandra att krypa närmare och reducera, men med ett fint försvarsspel höll Leksand avståndet fortsatt till två mål. Med fyra och en halv minut kvar av ordinarie tid fick hemmalaget till slut in reduceringen och skapade därmed nerv i slutskedet av mötet. Närmare än så kom dock inte Frölunda tack vare ett ruskigt slit från Leksand som höll sin ledning hela vägen till slutsignal och en härlig seger med 3–4.

Nästa match spelas borta mot Brynäs på torsdag.

Arvid Yngvesson