Forsberg om matchen mot HV71
Publicerad: 2021-01-07
Leksands Fredrik Forsberg är inte nöjd med ett poäng trots att laget hämtade upp ett underläge från 1–3. – Det var en trög första halva av matchen, säger forwarden efter mötet med HV71.

Inför tredje perioden ledde smålänningarna med 2–3. Så Leksand fick jaga kvittering och vinst. Något man ordnat flera gånger den här säsongen.
– Det är klart att det är bättre att börja med 1–0. Men vi vet att vi kan vända. Vi har en annan trygghet, tro och vilja jämfört med förra året, säger Fredrik.
Det var tydligt att tränarna i andra paus påpekat för laget att det var dags att skärpa till sig. För i sista perioden var det mycket bättre spel. Och Fredriks kedja med Jon Knuts och Martin Karlsson var de som visade vägen.
– Ja, det blev större tryck i anfallszon. Vi gör varandra bättre, tycker Fredrik.

Trea i interna skytteligan

Fredrik kom till Leksand från hockeyallsvenska Almtuna till förra säsongen. I och med att Leksand klev upp i SHL blev det inte alltid plats för Fredrik i startuppställningen.
– Jag spelar mer kontinuerligt i år. Förra året var det hattigare. då blev det bara fem mål, säger Fredrik som redan nu gjort sju.
En bedrift som placerar honom trea i den interna skytteligan efter Carter Camper och Peter Cehlárik.

Vad säger du om tredjeplatsen?
– Det är roligt. Det är enkelt att spela med Martin och Knuts. Vi väljer hellre det enkla än att försöka hitta det svåra. Vi kommer ner i anfallszon och kan använda vår snabbhet, förklararar Fredrik om varför det går bra i år.
Han glömmer att nämna att han själv är väldigt skicklig med pucken också.

Kvitterar i tredje

I tredje perioden kvitterar Martin Karlsson efter ett långt byte i HV71:s zon.
– Vi skapar mer och får pucken på mål. Till slut ramlar den in. Kolla bara på Martins mål idag, tycker tjugofyraåringen.
Knuts skjuter mot HV:s kasse och pucken tar på Martins skridsko och in i mål. 3–3 stod sig till slutsignalen. Efter övertid och straffar tog HV71 hem extrapoängen. En upphämtad poäng eller två förlorade? Det är tydligt på Fredrik att han inte är nöjd med en förlust.

Snabbast i SHL

Om vi pratar om något roligare istället. Både Oskar Lang och Fredrik måste höra till de snabbaste i SHL. Det skulle vara roligt att se de två i en tävling liknande NHL:s skill games.

Vem är egentligen snabbast av dig och Oskar?
– Det beror på om vi pratar rakt fram, säger Fredrik med ett skratt.
– Jo. Vi har snackat om det i omklädningsrummet och killarna tycker att vi borde ordna en tävling.
Fredrik berättar att både han och Oskar brukar säga att den andre skulle vinna.
– Langen är så jävla snabb i vändningarna. Och han får ett bra tryck ut ur svängarna, menar Fredrik.

Katharina Dalmalm