Hellkvist inför HV71 hemma
Publicerad: 2021-01-07
Under torsdagskvällen väntar herrlagets andra möte med HV71 för veckan, den här gången hemma i Tegera Arena. Björn Hellkvist är glad över poängen i Jönköping häromdagen, men önskar en bättre prestation över 60 minuter i kvällens match.

I måndags spelades veckans första möte mellan Leksand och HV71, och det blev då tre poäng efter ett sent matchavgörande i den tredje perioden genom Peter Cehlárik i numerärt överläge. Leksands huvudtränare Björn Hellkvist är såklart glad över segern, men menar att det fanns mer att önska i spelet.

-Vi fick en bra start och blev även till viss del hjälpta av ett tidigt powerplay vilket gör att vi kan ta kommandot. Vi borde kanske haft en ledning med oss efter den första perioden, men sedan tycker jag att vårt spel faller isär en aning och HV71 lyckas förändra matchbilden till sin fördel. Vi kan ändå hålla oss kvar i det och kan avgöra på slutet, och är såklart glada för poängen men känner att vi har mer att ge än vi visade i måndags.

HV71 på menyn återigen

Lagen har nu haft två dagar på sig för resor och återhämtning, och när pucken släpps i Tegera Arena klockan 19:00 under torsdagskvällen är det ett blankt blad som ska fyllas med ny historik. Björn Hellkvist ser fram emot möjligheten till en bra prestation från Leksands sida.

-Målet ikväll är helt klart att kunna prestera bra över 60 minuter. Vi har mött HV71 två gånger hittills den här säsongen, och det har varit matcher som varit lite uppdelade där både vi och dem haft kommandot till och från. Jag vill nu att vi ska kunna diktera villkoren så gott det går över hela 60 minuters spel mot HV71, vilket jag inte tycker att vi gjort än den här säsongen.

Leksand saknar fortfarande en del spelare, även om Emil Heineman återvänt från JVM-spel. Att inte kunna ha hela truppen tillgänglig för spel är inget som bekymrar Hellkvist, som menar att det är en naturlig del av spelet.

-Vi är inte ensamma om att ha spelare borta, det är många matcher som sliter på spelarna och deras hälsa, så det är inget unikt för oss. Det är något som drabbar alla lag, framförallt under den här tiden av säsongen.

Intensiv matchperiod

Sedan juluppehållet har det varit ett relativt tufft spelschema för såväl Leksand som övriga lag i SHL, och så kommer det att fortsätta se ut fram till landslagsuppehållet i februari. Leksandstränaren ger sin syn på perioden man redan gått in i.

-Det är klart att det är svårt att till exempel förbättra fysiska värden och liknande under den här tiden av säsongen, så den läxan bör man som lag ha gjort före jul med tanke på att alla har vetat om att det skulle bli ett tight spelschema. De flesta lag har nog förberett sig så gott det går för att man ska ha så hög fysisk prestanda som möjligt. Man får istället träna och coacha laget med mer fokus på själva matcherna för att kunna prestera och ta så många poäng som möjligt där, avslutar Björn Hellkvist.

Richard Brasar