Thomas glad över kvitteringsmålet
Publicerad: 2019-01-04
Efter en tids poängtorka kom äntligen målet för Thomas Valkvae Olsen. Och det blev ett viktigt och vackert mål. – Jag ser pucken gå in och sen exploderar arenan, säger Thomas om kvitteringen i matchen mot AIK.

AIK tog ledningen efter knappt två minuter i första perioden. Och Leksandspelarna såg lite tagna ut av den viktiga matchen.
– Vi höll kanske lite hårt i klubban i början, säger den trevlige norrmannen.
Fullsatt i Tegera, svår motståndare genom tabelltvåan AIK och alla känslor runt Tobbe Forsbergs skada bidrog säkert till lite ökad anspänning. Och innan nedsläpp hyllades Jesper Ollas för sina 500 matcher i Leksandströjan.
– Han är en stor hjälte som alltid ger 100 %, säger Thomas som uppskattar publikens fina hyllning till Jesper.

Bra timeout

Efter en rätt händelsefattig mittperiod har AIK ledningsmålet med sig in i tredje. Där tog Leksands tränare Roger Melin timeout efter fem minuter av AIK-press och nära 0-2.
– Det var bra tajming av Roger. Vi fick lite panik i början av tredje. Jag tror det berodde på att vi haft lägen med stolpskott och öppet mål, men inte lyckats få in pucken. Nu fick vi en chans att ta ett andetag och starta om, berättar Thomas.
Efteråt blev spelet så pass mycket bättre att AIK blev tvingade att ta sin timeout.
– Vi taggade till mer och det behövs oftast inte så mycket, säger tjugofemåringen om den ändrade matchbilden.

Ni ändrade om en del i kedjorna i tredje perioden, varför då?
– Tränarna tyckte att vi hade flera puckar som dansade på mållinjen men som inte gick in. Så de ville göra nåt, säger Thomas.
Han är glad över att ändringarna gav resultat. Han har själv haft svårt att göra mål under nån månad. Efter att ha öst in poäng blev det plötsligt som förgjort att sätta pucken.
– När man är i stimmet då går puckar in som inte borde gå in och när det låser sig funkar ingenting, säger Thomas som inte kan förklara vad man ska göra åt det.
Men han håller med om att det är mycket en mental fråga.

Äntligen mål

Så det var viktigt att just Thomas fick göra kvitteringsmålet. 15. 27 i sista perioden passar Anton Karlsson David Rundqvist som sen hittade Thomas som kom i bra fart fram emot mål. Hann du tänka nåt?
– Nä, det gick bara på instinkt. Jag får en fin passning och sen sitter pucken och så blir allt svart, säger Thomas som ser lite tagen ut efter publikens reaktion vid kvitteringen.

Fin hälsning till Tobbe

Både Leksand och AIK några chanser att avgöra, men matchen går till förlängning. Där avgör Jon Knuts med ett mål som kändes som att det var för Tobbes skull. I minut nitton av varje period stod hela arenan upp och ropade ”Kämpa Tobbe”. En känslofylld manifestation där även de flesta tillresta AIKarna deltog.
– Det var mäktigt! Vi vet ju inte så mycket men vi hoppas att det ska gå bra för Tobbe, menar Thomas och ser lite tagen ut.

Katharina Dalmalm