Leksand vann mot Trinec på nytt
Publicerad: 2021-09-04
Slutspelsplatsen i CHL är nu säkrad efter att Leksand tog fjärde segern i följd när laget bortavann mot Trinec med 3–1.

Den första perioden var mycket fram och tillbaka där inte något av lagen fick till några riktigt farliga chanser. Såväl Trinec som Leksand försvarade sig väl och släppte inte till mycket bakåt där de första 20 minuterna kunde summeras med 1–1 i halvfarliga lägen som dock inte ledde till några större problem för målvakterna. Värt att notera var även att båda lagen hade varsitt powerplay som reddes ut så gott som felfritt.

Det var relativt liknande spel i den första halvan av mittenakten där försvaren höll tätt med få misstag och det första målet för dagen fick vänta ett tag till. Leksand tog över ju längre perioden led, och detta mycket tack vare ett bra numerärt överläge efter drygt tio minuter. Ledningsmålet kom också precis när Trinec blev fulltaligt efter att Patrik Zackrisson tog tillvara på en retur från Emil Heinemans skott när han gjorde 0–1 i en halvöppen bur. Detta var också reultatet in i pausvila efter att Kasimir Kaskisuo svarat för ett par fina räddningar.

Leksand kom ut bra i tredjeperioden med ett högre tempo än tidigare. Ledningen fördubblaes efter drygt tre minuters spel när förstakedjan satte bra tryck i offensiv zon där unge Alexander Lundqvist knäppte iväg ett skott från blålinjen som betydde 0–2. Därefter var det fortsatt blåvit dominans framåt och knappt tio minuter in i perioden kom nästa mål. Denna gång var det i powerplay när Max Veronneau fint styrde in ett backskott från Matt Caito för 0–3 med sig in till slutet av matchen. Trinec kröp dock närmare när det återstod fem minuter av ordinarie tid efter att Michal Kovarcik gjorde 1–3 i ett nästan öppet mål, även det i spel 5 mot 4. Trots reduceringen blev det ingen rejäl nerv i slutskedet efter att hemmalaget ådragit sig ytterligare en utvisning, vilket gjorde att Leksand kunde defilera hem ännu en seger i CHL-gruppspelet för en säkrad slutspelsplats.

Nästa helg väntar seriepremiär hemma mot Malmö på lördag klockan 18:00 medan nästa CHL-match får vänta till 5 oktober när Fribourg-Gotteron kommer på besök.

Arvid Yngvesson