Två poäng i Karlskrona
Publicerad: 2019-03-18
Leksand vann kvällens målrika bortamatch mot Karlskrona med 5-4 efter förlängning där Mattias Ritola avgjort matchen.

Leksand fick en bra start i den viktiga bortamatchen mot Karlskrona. Mattias Ritola var tillbaka från sjukdom och visade direkt upp sina kvaliteter med att leverera en läcker passning till Marcus Karlberg som snyggt kunde skicka in pucken i krysset. Med två minuter kvar av första perioden kvitterade Karlskrona, och strax därefter var stolpen i vägen för Thomas Valkvae Olsen som var ytterst nära att ordna ny ledning precis innan pausvila.

Två minuter in i andra perioden fixade ovan nämnde Valkvae Olsen istället det nya ledningsmålet efter en fin passning av August Berg, vilket också blev startskottet på en period med flera mål. Karlskrona kvitterade inte långt därefter i powerplay, men Leksand ville inte vara sämre och tog tillbaka ledningen i numerärt överläge genom Martin Karlsson. Tyvärr kunde hemmalaget både kvittera och ta ledningen innan mellanakten var över, där båda mål grundades i slarv från Leksands sida.

I tredje perioden fick Leksand lov att gå framåt för att komma ikapp och försöka ta mycket viktiga poäng. Flertalet farliga chanser skapades, däribland ett stolpskott från Jon Knuts, men pucken ville aldrig hela vägen in. Leksingarna fortsatte att trycka på och till slut kom det förlösande målet med bara tre minuter kvar av perioden då Linus Persson kvitterade till 4-4. Matchen fick till slut avgöras i förlängning där Mattias Ritola klev fram och fixade bonuspoängen.

I och med detta har Leksand allt i egna händer inför matchen hemma mot MODO nu på onsdag, så säkra din plats i arenan nu!

Arvid Yngvesson