Förlust i viktig match för damerna
Publicerad: 2019-01-13
Damlaget
Vinst i dag mot HV71 skulle gett skönt andrum i tabellen. Men det var gästerna som drog det längsta strået och vann med 3–0. – En riktigt tung förlust rent poängmässigt, sa en besviken Alva Johnsson efter matchen.

Inför dagens möte mot HV71 var förutsättningarna i SDHL-tabellen följande: Leksand på 57 poäng och HV71 på 52 poäng. Vid vinst skulle Leksand dessutom bara vara tre poäng från tredjeplatsen.
Så när HV71 kom på besök i Tegera Arena i dag var det med andra ord något av en nyckelmatch som skulle spelas.
– Vi hade en riktigt bra känsla i laget inför nedsläpp. Vi visste hur viktiga de här poängen var, sa Alva Johnsson.

Mållös första period

Men Leksand spelade inte som man borde i början av matchen. Alva Johnsson beskriver det som om man inte riktigt var med från start. De blåvita höll dock emot i den inledande perioden och matchens första mål kom inte förrän i mitten av den andra. Då var det HV71 som tog ledningen.
– De kommer ganska rent och har tid på sig. Jag tycker inte man kan säga att det låg i luften, men när de lyckas sätta ett mål när matchen står och väger blev det en del uppförsbacke.

"Riktigt tungt"

Leksand jobbade hårt för att kvittera och återta initiativet, men istället gjorde gästerna 2–0 med mindre än åtta minuter kvar av matchen.
– Det var tufft! Jag vet att man ska spela tills slutsignalen går och att matchen inte var avgjord, men det var riktigt tungt när de gör mål och vi inte har lyckats få in något.
I jakten på en reducering kunde gästerna sedan göra 3–0 i öppen kasse, vilket också blev slutresultat.
Tycker du att resultatet speglar matchen?
– Jag tycker inte att vi kommer upp i vårt sätt att spela, så det är klart att matchen hade kunnat bli en helt annan om vi hade haft lite tur eller flyt. Men pucken studsar inte med oss i dag samtidigt som de sätter sina lägen. Just det där att göra mål på sina chanser är väl den största skillnaden i dag.

Ny viktig match på onsdag

På onsdag väntar en ny viktig match: då åker laget till Östergötland för att ta sig an Linköping som ligger på tredje plats i tabellen.
– Det ska bli kul att spela mot dem. Det brukar vara bra matcher med hög fart. Nu har vi två dagar att träna och samla ihop oss. Vi får ta med oss det vi gjorde bra och vi måste gå ut starkare i inledningen och få en bättre start.

Elisabet Wahl