Slovakisk landslagsback ansluter till Leksands IF
Publicerad: 2022-06-28
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den slovakiska landslagsbacken Lenka Čurmová inför den kommande SDHL-säsongen. Kontraktet med Čurmová gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

25-åriga Lenka Čurmová är född i slovakiska Michalovce, strax utanför Košice i östra Slovakien. Redan som 13-åring debuterade Čurmová i den slovakiska högstaligan på damsidan, då med spel i närliggande ZHK Sarisanka Presov som hon kom att representera i sju säsonger. Parallellt med, och efter, tiden i Presov blev SKP Bratislava klubbadressen för Čurmová fram till och med säsongen 2018/2019.

Inför säsongen 2019/2020 väntade nya utmaningar i Lenka Čurmovás karriär då flyttlasset gick över Atlanten för spel i den nordamerikanska proffsligan PHF (tidigare NWHL) där hon kom att representera Buffalo Beauts under två säsonger, samt under den nyligen avslutade säsongen Metropolitan Riveters.

På landslagsnivå har Lenka Čurmová spelat tre J18-VM samt fem senior-VM, där de flesta varit i andradivisionen. Hon har även varit en del av truppen under två OS-kval med seniorlandslaget.

Det nyskrivna kontraktet som innebär att Lenka Čurmová ansluter till Leksands IF gäller över den kommande säsongen, 2022/2023.

Lenka Čurmová om att ansluta till Leksands IF:
-Jag är väldigt förväntansfull över att få komma till Leksands IF. Jag har hört väldigt mycket gott om upplägget och lagkulturen i Leksand, och jag ser fram emot att vara en del av det. Jag har skaffat mig mycket värdefull rutin både från landslagsspel och tiden i PHF, och jag tror att jag kan bidra med mycket som en offensivt stark back med god rörlighet och skott från blålinjen.

Sportsligt ansvarige Alexander Bröms om nyförvärvet Lenka Čurmová:
-Lenka är en spelare jag följt under ett par säsonger och jag är glad att hon väljer att spela i Leksand. Hon är en fysisk spelare med bra storlek som samtidigt kan bidra mycket i spelet med puck. Även hennes ledaregenskaper är något vi vill att hon bidrar med till årets trupp. Vi ser fram emot att få se Lenka i den vitblåa tröjan i vinter.

Richard Brasar