Svedberg efter Brynäsmatchen
Publicerad: 2014-11-29

Brynäs vann lördagens derbyt med 6-4. Det var en underhållande match där båda lagen bjöd på chanser i egen zon. Leksandsbacken Johan Svedberg spelade sin första match efter en längre skadeperiod.
– Vi slarvade lite runt blålinjerna, säger den assisterande lagkaptenen om varför det blev förlust.

Johan Svedberg är glad att vara tillbaka i spel igen, men självklart hade han hoppats på ett bättre resultat.
 – Vi kom ut bra i första perioden. Vi hade bra fart fast vi spelade igår också. Men vi tappade gubbar på mål och de fick göra enkla mål till exempel i power play.

Bra inledning av Leksand
Trots Leksands bra start är det Brynäs som leder med 3-1 efter en period. I den andra perioden är det Brynäs som äger spelet långa stunder. Men nu är det Leksand som gör det viktiga reduceringsmålet till 3-2 genom backen Kevin Kapstad. Perioden slutar 4-3 efter ett viljemål från Jens Bergenström.

Bortdömt mål i slutet av matchen
I den sista perioden ska Leksand jaga ikapp. Laget får en bra chans när Brynäs Emil Lundberg utvisas efter femton minuter. Och Leksand gör målet som betyder kvittering till 5-5. Så tycker de flesta Leksingar i alla fall. Men domarna väljer att döma bort målet för spelare i målgården. Johan är besviken.
– Jag pratade med domaren efteråt och frågade varför de inte ringde på målet. Men de var helt säkra på att vår spelare åker in i målvakten. Jag tycker att det är synd att de inte utnyttjar de system som finns. Så slipper de diskussionen efteråt.

Gör det förlusten mer frustrerande?
– Ja, särskilt när det finns folk (i situationsrummet) som kan se händelsen från en annan vinkel.

Tom Mäkitalo, son till Leksandslegendaren Jarmo, gjorde debut i SHL ikväll.

Fortsatt bra powerplay

Trots att Leksand bara får två chanser i powerplay blir det ett mål. Fabian Brunnström sätter pucken efter fint förarbete av Toni Kähkönen och Tomi Sallinen.  Totalt har Leksand hela 25.0 % i powerplay och leder den SHL-statistiken. Leksandsif.se frågar Johan varför hans lags numerära överläge är så svårstoppat.
– Killarna som spelar gör det bra. De håller i pucken och drar på sig en motståndare. Och sen levererar de en bra, öppnande passning.

Vad säger du om din egen match?
 – Det var kul att vara på is igen. Jo, lite ringrostigt var det och speluppfattningen var inte helt på topp. Men jag har tränat på bra så det kändes rätt lätt att komma in i spelet igen.

Imponerande tifon
Johan har varit med om en hel del derbyn med Leksand. Framför allt mot Mora. Är det skillnad på ett daladerby och att möta Brynäs?
– Det är ett strå vassare att möta Brynäs. Allt runt omkring och så. Idag hade vi en stor klack som körde tifo samtidigt med Brynäsklacken. Det var mäktigt.
På tal om tifon, vad säger du om gårdagens tifon i Örebromatchen?
– Jag satt på bänken i den matchen och såg allt. Shit! vilket jobb de gjort. De måste lägga ner hur många timmar som helst. Och de kommer alltid med något nytt. Jag är verkligen imponerad!

Katharina Dalmalm