Dubbla segrar för J18
Publicerad: 2019-12-03
J18
Under den föregående veckan lyckades Leksands IF J18 ta dubbla hemmasegrar då Borlänge HF och Färjestad BK tvingades lämna Leksand utan poäng. Huvudtränare Patrik Andersson summerar veckan och blickar framåt.

Matchen som spelades hemma i Tegera Arena under förra torsdagen slutade med seger mot Borlänge HF. Segersiffrorna skrevs till 4-1. Segern följdes upp med en ny trepoängare under söndagen hemma i Weda Skog Arena då Färjestad besegrades med hela 8-3. Patrik Andersson ser tillbaka på veckan som gav full utdelning vad gäller poängskörden.
-Vi gör ingen helgjuten insats mot Borlänge, men lyckas ändå reda ut det och ta tre poäng med oss från den matchen. Framförallt gör vår målvakt Razmus Sandström en riktigt bra match där, och ändå skönt att kunna vinna en sådan match.
-Vad gäller söndagens seger så är det andra gången under säsongen vi slår Färjestad stort, men det här kanske var första gången vi verkligen förtjänade det spelmässigt. Vår förstaperiod i söndags är nog kanske till och med det bästa vi gjort hittills i år. Framförallt spelet utan puck var riktigt bra, och det leder också till bra spelvändningar som vi dessutom får bra utdelning på med flera olika målskyttar, säger Patrik Andersson.

Fortsättningsspel väntar efter jul

Leksands IF J18 får under den avslutande veckan av grundserien gå en kamp mot Västerås IK om en sjätteplacering i tabellen, trots att lagen inte möts sinsemellan. Detta innebär även att J18 missar avancemang till J18 Allsvenskan efter jul och får istället spela fortsättningsserie i J18 Elit tillsammans med de övriga 6 lagen från J18 Elit Västra som placerar sig utanför topp 5 i grundserien.

För Leksands del känns det absolut som kunnandet finns för att kunna utmana om en förstaplats i fortsättningsserien, som i sådant fall skulle innebära att man får chansen att kvala in till SM-slutspelet till våren.
-Vi kan spela bra hockey mot bra lag, det bevisar vi inte minst i matchen mot Färjestad i helgen. Vårt problem har varit att vi bjudit våra motståndare på lite för mycket i matcherna. I söndags var vi bra i de ytorna som vi varit sårbara i tidigare. Framför allt framför eget mål och när det gäller att skydda vår egen blålinje. Det är viktiga delar för oss, och ett fall framåt.

Spelare från Team Leksand och U16 fyller på

I samband med matcherna den föregående veckan fick fyra spelare från U16-laget chansen i J18 Elit i form av Eric Hultgren, Lukas Lagerberg, Anton Gudmundsson och Elias Nordberg. Även John Gullbrandsson från samarbetslaget mellan Leksands IF och Häradsbygdens SS, Team Leksand, fick spela med J18 Elit-laget under söndagen.
-Killarna från U16 var med i båda matcherna förra veckan och gör det kanonbra allihopa. John gör det bra utifrån förutsättningarna. Han är van att ha lite mer tid på sig med pucken, men jag tycker att han följer vårt sätt att spela utan puck och står för bra fart. Kul också att både Elias och John fick göra varsitt mål i söndags, säger Patrik Andersson om spelarna som kommit in och bidragit.

Vecka med grundseriens avslutning på gång

Trots att resultaten bitvis gått emot laget under säsongen har man tränat på tålmodigt och följt den plan som man lagt upp för såväl fys- som isträning inför säsongen.
-Vi har egentligen inte ritat om någonting på kartan under höstens gång. Det vi förstärkt på slutet är att vi tränat extremt mycket på spelet utan puck under de senaste 3-4 veckorna, men annars följer vi det upplägget som vi kommit överens om på förhand, säger Patrik Andersson om träningen.

Den här veckan står Mora IK för motståndet på bortaplan under torsdagen och sedan avslutas grundserien mot Strömsbro på hemmaplan i Tegera Arena på söndagseftermiddagen. Det är, som tidigare nämnt, en kamp om bästa möjliga slutplacering i tabellen som gäller för J18-laget.
-Vi behöver minst fyra poäng under veckan för att säkra sjätteplatsen i serien och därmed få 6 bonuspoäng med oss in i fortsättningsserien efter jul, så det är vårt stora mål den här veckan. Det är alltid kul att spela mot Mora IK. De spelar lite annorlunda än hur vi vill spela så det är alltid intressant att se hur laget reagerar på det, avslutar Patrik Andersson inför matchveckan.

Richard Brasar