Segersnack med Olle Alsing
Publicerad: 2017-11-17
– Pantern gjorde det svårt för oss och det var mycket kamp där ute i kväll, men vi vann. Som vanligt. Så lät det när en leende Olle Alsing summerade fredagsmatchen mot Pantern, några minuter efter slutsignalen.

– Det var en match med ganska bra fart, och båda lagen hade en del fina lägen, även om vi skapade absolut mest. Men som jag sa, vi fick jobba för segern, Pantern gjorde det svårt för oss, menar Olle, som återigen svarade för en väldigt stabil insats.
Den 21-årige backen gör en riktigt bra säsong, och är i nuläget poängbäst av backarna i laget, efter sina 8 (1+7) poäng.
– Mycket av den där statistiken kommer ju från förra matchen, då jag gjorde 4 poäng…

Rekord för din del?

– Ja, det måste det vara, det var en rolig match. Självklart är det kul när poängen kommer, menar Olle, som även på sistone har gjort för vana att bjuda på lite snygga finter och dragningar varje match.
– Haha, jag försöker i alla fall. I bland går det hem.
Han tillhör även de spelare i laget som har mest istid. I matchen mot Pantern landade den på 20 minuter och 10 sekunder. Bara Daniel Bertov och Patrik Norén hade mer.
– Självklart är det roligt att få spela mycket, och jag tycker att jag och Norén har spelat jäkligt bra ihop. Vi spelade ihop i slutet av förra säsongen med, och har även gjort det lite i Almtuna. Dessutom umgås vi en hel del utanför isen också, så vi känner varandra väldigt bra. Jag tror att det märks på isen också.

Vad säger du om juniorbackarnas insats i dag?

– Ja, vad ska man säga? Alla unga backar, och även forwards, som har fått chansen har verkligen tagit den också, det är skitkul att se. De kliver verkligen in och gör sin grej, och står inte tillbaka för någonting. Filip Johansson gjorde sin första match i dag, och han var grym. De ska ha en stor eloge allihop, säger Olle, vars lag i och med fredagssegern klättrar till en tredjeplats i tabellen.

Bäst i kväll?

– Det är så tråkigt att alltid svara målvakten, men Tex var verkligen grym. Men annars får jag säga Norén. Han gjorde ännu en bra match och gör det jäkligt bra helt enkelt. Jag väljer honom, då blir han glad.

Och så kanske han ger tillbaka efter nästa match?

– Tveksamt, han hackar mest på mig tycker jag, haha.

Elin Broman