Göransson om matchen mot Örebro
Publicerad: 2020-01-16
Det är tyst och irriterat bland spelarna efter 0-1 mot Örebro. Backen Mattias Göransson säger att det är mycket frustration. – Att bli nollade på hemmaplan igen känns verkligen inte bra.

Leksand inledde matchen mycket starkt och hade läge att göra flera mål.
– Vi kommer ut bra, men dippar lite i slutet av perioden, säger Mattias om de första tjugo.
Trots stort spelövertag gör Örebro matchens enda mål efter 14.57. Leksand försöker få in en kvitteringspuck men det är som förgjort. – Det är två bra målvakter. Vi vet ju att Juvonen är bra och att de har en mycket duktig keeper, säger Mattias.
Han berättar att laget pratat om att Örebro är svårspelade och att de släpper in få mål.
– Vi måste ta oss in på kassen för andra- och tredjepuckar, men jag tycker inte att vi lyckades med det idag. Vi måste in på mål och stanna kvar där, inte svänga undan, säger Mattias.
Han och laget var väl medvetna om att tabelltrean skulle blir svårspelade.
– De är ett topplag av en anledning.

Tryggt backspel

Den unge värmlänningen har anpassat sig till SHL efter fem säsonger i USA. Han är inte spelaren du alltid lägger märke till…Något som oftast är positivt för en back.
– Så har det nog alltid varit. Jag är inte den flashigaste spelaren som gör det där oväntade. Jag vill spela så enkelt som möjligt.
Mattias bildar backpar med Jonas Ahnelöv och i takt med Jonas framfart i målprotokollet har även Mattias gjort poäng.
– Det har varit några lätta, säger Mattias med ett stort leende.
Han är imponerad av backkollegans målform.
– Och hans självförtroende. Han tar tag i spelet. Är en ledare vilket vi behöver.
Mattias tycker att laget växt under säsongen. Att det är fler som kliver fram och att alla jobbar hårt.
– Alla vill vara med och bidra.

Mycket frustration efter en sån här förlust

Att förlora med uddamålet på hemmaplan är såklart väldigt tufft. Särskilt som laget hade så många fina lägen att göra mål. Så Mattias håller med om att det blir en annan känsla än när man är utspelade och förlorar med 5-0.
– Jag grubblar mer efter en sån här förlust. Vad vi kunde gjort annorlunda. Smådetaljer och sånt. Att vi inte var skärpta nog i avsluten, förklarar Mattias frustrationen.

Oskarshamn väntar

Imorgon fredag sätter laget sig på bussen till Oskarshamn. Där väntar ett bottenmöte på lördag med viktiga poäng på spel.
– Fast alla poäng har samma betydelse. Så det är inte mer nervöst inför en sån match än någon annan, säger den lugne backen.

Katharina Dalmalm