Malmquist inför premiärhelgen
Publicerad: 2021-09-10
Bara en dag kvar till nedsläpp. I helgen kommer Modo och sedan Luleå på besök till Tegera Arena. – Så här på förhand tror jag nog att Luleåmatchen blir den tuffaste, men vi har stor chans att vinna båda, säger Karolin Malmquist inför SDHL-premiären.

När hemsidan får tag på Karolina Malmquist på torsdagskvällen kommer hon precis hem från en träning och sedan ett lagmöte. Målet inför säsongen är nu spikat.
– Vårt mål är att ta oss till slutspel.

Förra säsongen var ju tuff och ni hamnade på kvalplats. Vad är det som blivit bättre inför denna säsong?
– Vi är ett bättre lag tycker jag. Vi hade ett bra lag på pappret då också, men kom inte riktigt ihop som grupp. Nu är det bättre sammanhållning och jag tycker också att vi känns lite jämnare. Nu tävlar alla med varandra på ett bra sätt.

Tror på jämn match mot Modo

Precis som tränare Mathias Olsson gjort tidigare beskriver Karolin Malmquist den här blåvita upplagan är ett glatt gäng.
– Ja, vi är bra på att skoja och att hålla på utanför isen, för att sedan kunna vända till att bli seriösa och verkligen köra när vi spelar. Det känns bra.

Nu i helgen ställs laget inför en första test i seriesammanhang: Modo kommer till Tegera arena på lördag och på söndag är det Luleå som står för motståndet.
– Det brukar vara rätt jämna matcher mot Modo. Jag har för mig att det har ganska likt lag som de hade förra året, så det kommer nog bli en tuff match. Det viktigaste är att vi gör vårt jobb.

Många spelsugna i laget

Och hur tänker du inför matchen mot Luleå?
– Vi har haft svårt för dem, men nu har de tappat en del stora namn så det går kanske inte att säga så längre. Men det är klart det kommer att bli en tuff match, det är inte säkert att de blivit så mycket sämre av de där spelartappen.

Vem av dina lagkompisar har sett mest på gång ut?
– Jag tycker egentligen alla, det märks att det snart är seriepremiär. Man ska jag säga någon så säger jag Phoebe Staenz. Hon är väldigt skicklig med klubban och på skridskorna och tar verkligen för sig ute på isen.

Så här spelas helgens matcher
Lördag 11 september, 12.00: Leksand–Modo
Söndag 12 september, 12.00: Leksand–Luleå

Båda matcherna spelas i Tegera Arena. Biljett köper du HÄR. Kan du inte se matcherna på plats sänds de på CMore.

Elisabet Wahl