Madde Hall efter förlusten i kvartsfinal 1
Publicerad: 2019-02-13
Damlaget
Det blev förlust för Leksands IF Dam i den första kvartsfinalen mot HV71 som därmed tar ledningen i matchserien. Madde Hall berättar efteråt om hur det är att vara tillbaka i spel igen, samt om matchhelgen som väntar på bortaplan.

Det blev dessvärre förlust för Leksand i den inledande matchen i kvartsfinalserien mot HV71 med 2-3 under onsdagskvällen i Weda Skog Arena. Leksand tog ledningen i den första perioden genom Madde Hall, men det var kvitterat till 1-1 innan den första pausvilan kom. I den andra perioden stod gästerna för det enda målet och hade därmed en uddamålsledning att gå på inför den tredje ronden. Tidigt i period tre kunde HV71 göra 1-3, och hade ett klart grepp om matchen. Leksand ville dock inte ge sig och kunde reducera till 2-3 genom Ida Nikula som stod för ett riktigt kämpamål från nära håll, men närmare än så kom inte Leksand och HV71 får vända hemåt med ledning i matchserien.

Leksands inledande målskytt var Madde Hall som ser tillbaka på onsdagens match så här.
-Det är en jämn match där det är små detaljer som avgör. Matchbilden är ganska böljande fram och tillbaks tycker jag. Vi skapar en del lägen i vår kvitteringsjakt och borde kanske satt dit någon mer puck, men samtidigt försvarar sig HV71 bra och krigar in till sista sekunden, säger Madde Hall om matchen.

Hall tillbaka i matchspel igen
Madde Hall har missat stora delar av säsongen, men gjorde comeback i grundseriens sista omgång borta mot AIK och stod alltså för ett av målen i den första kvartsfinalen mot HV71.
-Det är jätteroligt att vara tillbaka. Jag har saknat att vara med det här laget och att få vara på isen med dem och ha roligt så det känns superkul!

Två nya matcher väntar i helgen
För Leksands del väntar nu resa till Jönköping och matcher på bortaplan under både lördag och söndag. Matchserien avgörs i bäst av 5 matcher, och det gäller för Leksand att vinna minst en av bortamatcherna för att tvinga till ytterligare match(er) i Tegera Arena om en dryg vecka.
-Det är bara att glömma den här matchen och gå vidare. Nu får vi chansen att avgöra på hemmaplan istället, det får vi se som positivt. I förstaperioden idag får vi bra press på HV71 och de slänger bort några puckar som gör att vi skapar lägen, det ska vi ta med oss från idag! Det gäller för oss att komma in på mål och spela lite enklare i vissa perioder så kommer det här att bli bra, avslutar Madde Hall inför matchhelgen som väntar.

Richard Brasar