Fyra poäng för J20
Publicerad: 2018-11-18
J20
LIF J20 fick fyra poäng med sig från helgens tre bortamatcher i norr. – Fyra poäng på bortais är ändå helt okej, vi får vara ganska nöjda med det, säger forwarden Nils Åman, efter matcherna mot MODO och Timrå.

Helgens två inledande matcher mot MODO resulterade i en poäng för leksingarnas del. Match 1 förlorades med 1-3, och match 2 vann hemmalaget efter förlängning (5-4).
MODO ledde den matchen med 2-0 efter en periods spel, men leksingarna kvitterade efter paus, och därefter turades lagen om att vara i ledning.
Med fem minuter kvar av period 3 var den blåvita ledningen uppe i 4-3, men hemmalaget kvitterade i powerplay en minut från full tid och avgjorde sedan efter endast 7 förlängningssekunder.
– Den första matchen vann MODO rättvist, men den andra var jämnare. Jag tycker att vi gjorde en dålig förstaperiod där, men sen spelade vi riktigt bra i andra och tredje. Tyvärr räckte det inte till tre poäng, men det var skönt att vi fick en med oss i alla fall, menar Nils.

Tre blåvita poäng blev det i stället under söndagen, efter 4-1 mot Timrå.
– Jag tycker att vi var det bättre laget hela matchen, och vi vann rättvist, fortsätter Nils, som svarade för ett mål per match denna helg.
– Jag fick riktigt bra framspelningar, så det var inte så svårt att göra mål direkt, men roligt så klart. Framförallt var det skönt att vi fick avsluta helgen med tre poäng. Vi som lag gjorde det bra i dag, och jag skulle också vilja lyfta fram våra målvakter (Jakob Hellsten och Viktor Rönnqvist) som har spelat bra hela helgen.

För Nils Åman och resten av laget väntar under söndagseftermiddagen/kvällen nu ett antal busstimmar innan man når Leksand.
Och kommande helg är det så dags för långresa igen:
– Precis, vi åker norrut då med, fast ännu länge, säger Nils, vars lag gästar Skellefteå och Luleå.
– Just bussresan kanske jag inte ser fram emot jättemycket, men det är alltid roligt att spela match, så det blir nog en bra helg igen.

Elin Broman