Förlust mot Rögle
Publicerad: 2020-12-26
Seriens bästa lag Rögle var snäppet vassare än Leksand i dagens match och tog hem alla tre poäng efter resultatet 1–3.

Den första perioden var överlag i ett rätt så bra tempo där båda lagen såg ut att ha bra fart på skridskorna trots ett juluppehåll i ryggen. Carter Ashton var nära att få en drömstart i Leksandströjan när han skapade en riktigt vass målchans efter bara tio sekunder, men det var Rögle som tog ledningen efter tre och en halv minut när Dennis Everberg fick stå omarkerad i slottet och skicka in 0–1. Därefter forsatte perioden med att vara fartfylld där båda lagen skapade ett par chanser där Marek Hrivik var närmast ett mål på ett friläge, men ettmålsunderläget höll sig till pausvila.

Rögle var vassare i mittenakten och fick till hård press på Leksands försvar under delar av perioden. Fyra minuter in ökade gästerna på ledningen till 0–2 när Dennis Everberg slog in en puck från nära håll och hade sedan bud på ytterligare mål. Leksand tog sig dock in i matchen i mitten av andraperioden när Marek Hrivik distinkt skickade upp pucken i krysset, men bara fyra minuter därefter tog Rögle tillbaka kommandot efter ett misstag i defensiv zon från hemmalaget och såg till att 1–3 var resultatet efter 40 minuter.

Den tredje perioden stod länge och vägde där inget av lagen riktigt fick till det där riktiga läget för att få in ännu ett mål. Med fem minuter kvar av ordinarie tid kom chansen för Leksands del i powerplay när Carter Ashton på nytt var nära att få in pucken, men även denna gång blev det ingen nätkänning. Leksand tryckte sedan på med en man mer i slutet av matchen och försökte att komma närmare, men Rögle gjorde det bra och höll tätt perioden ut för ett slutresultat som betydde ett mål mot tre.

På måndag ska Leksand möta Luleå på bortaplan.

Arvid Yngvesson