Martin om vinsten mot Brynäs
Publicerad: 2022-11-24
En härlig vinst mot Brynäs med 4-1 och forwarden Martin Karlsson är nöjd med Leksands insats. – Det var stabilt rakt igenom!

Martin såg till att det inte blev så mycket nerver på slutet genom sitt viktiga 4-1-mål i öppen bur. Han menar att skottet inte var särskilt riskabelt trots att det var från egen zon.
– Jag tycker att jag satte den mitt i, säger Martin med ett skratt.
Han berömmer backen Anton Lindholms viktiga kamp i hörnet.
– Anton gör det bra. Han skickar inte bara iväg pucken utan har koll på mig. Jag hade i bakhuvudet att det var öppet mål, säger trettioettåringen och tillägger att det stängde matchen.
– Istället för att få darr på slutet. Det var en skön seger inför allt folk.

Stabilt målvaktsspel

Det var en jämn match där Leksand spelade bra i försvarszon. Och målvakten Kasimir Kaskisuo tog det mesta och lite till.
– Han spelar stabilt trots att han inte haft supermånga starter. Det var skönt att vinna med honom, tycker Martin.

Varför vann ni?
– Det var mindre kladd i mittzon. Vi la ner puckarna och fick fast dom bättre, säger Martin.
Hans kedjekompis Jon Knuts tyckte efter senaste matchen att deras kedja inte spelat så bra som de kan. Ikväll var det mycket bättre.
– Ja, vi spelar lite rakare och då vet de andra vad de ska göra. Vårt spel bygger mycket på det.
Martin berömmer den tredje länken i dagens kedja, Marcus Karlberg.
– Det funkar bra med Mackan. Han gör det grymt efter att ha varit utanför laget ett tag.

Fin tyst minut för Börje Salming

Innan andra perioden hölls en tyst minut i Tegera för att hedra minnet av Börje Salming. En fin och känslosam stund.
– Man blir såklart tagen. Det är bara några dagar sen jag satt i soffan och grät när Börje var på Hockeygalan. Det är verkligen en jävla pissjukdom.

Kontringsmål av Ruohomaa

I andra perioden kvitterar först Brynäs, men Lucas Elvenes och Mikael Ruohomaa ser till att det står 3-1 inför nästa paus. Martin och Ruohomaa kommer i ett friläge och Mikael gör ett vackert backahandsmål.
– Det var helt rätt av honom att avsluta själv. Men man måste alltid vara med på att det kan komma macka, säger Martin glatt.

Hur viktigt var det att besegra just Brynäs?
– Det är speciellt här hemma. Att få visa att vi är starkast, särskilt mot Brynäs.

Katharina Dalmalm