”Vi säljer otroligt bra”
Publicerad: 2019-11-12
Det säljs blåvita souvenirer som aldrig förr. Allra bäst säljer matchtröjor och halsdukar. – Det är många saker som samverkar just nu: det är snart jul, vi gick upp i SHL och så fyller vi 100 år, säger souveniransvarige Lars Andersson.

Det har varit en hektisk höst för Lars Andersson och Jonas Eriksson som jobbar med souvenirer inom Leksands IF. Förutom all den vanliga försäljningen visade sig intresset för de mer exklusiva matchtröjorna ligga högt över alla beräkningar.
– Det var större efterfrågan än vad vi kunnat drömma om. Vi blev tagna på sängen helt enkelt. Hade jag vetat vad jag vet i dag hade jag beställt allt i en smäll, men vi delade upp det i tre leveranser.
Eftersom det tar tio veckor att få tröjorna efter beställning har vissa fått vänta väldigt länge.
– Det är inte bara vi som beställer från det här företaget, utan halva NHL gör också det. Men just i dag skickas de sista tröjorna ut och det är till dem som velat ha den signerade.

"Inga hyllvärmare"

Förutom matchtröjor är det halsdukar och huvtröjor som säljer allra bäst just nu. Och på frågan om det är något som inte går så bra är svaret att det mesta hittar intresserade köpare.
– För tillfället har vi inga hyllvärmare. Det är klart att vissa saker finns kvar i udda storlekar, men vi har inget som bara ligger av det vi köpt in i höst.
Eftersom det finns så många blåvita fans betyder souvenirförsäljningen mycket för föreningen. Lars Andersson vågar inte tvärsäkert säga att leksingar är de supportrar som köper flest prylar, men vet att man ligger högt upp på den listan.
– Just nu säljer vi bättre än någonsin. Redan nu är vi uppe i paritet med förra årets försäljning och vårt år slutar inte förrän i april.

Får förslag varje vecka

En tråkig bieffekt av populariteten är att det är många som försöker sno åt sig en del av kakan. Nästan varje vecka uppmärksammas kansliet på att det förekommer försäljning av blåvita varor som inte har med föreningen att göra.
– Jag tycker det är skamligt att de försöker sko sig på vårt varumärke. Om du stickar ett par vantar till dig själv eller familjen och sätter en logga på är det så klart helt okej, men så fort det blir business av det är det varumärkesintrång. Och det är ju ett lagbrott.
Hur gör man då om man saknar en souvenir i det utbud som finns? Då mejlar man Lars Andersson och berättar vad man önskar sig.
– Jag får sådana mejl varje vecka. Ofta är det bra förslag och kanske sådant vi redan har på gång.

Beställ senast 15 december

I skrivande stund är det precis sex veckor kvar till julafton. En bra nyhet som är på ingång är ett sällskapsspel med leksandstema.
– Det är riktigt fin julklapp, det är gamla legendarer med på sedlar och spelkort. Jag tror det kommer finnas i butiken i slutet av november.
När ska man senast beställa för att vara säker på att få sitt paket före jul?
– 15 december skulle jag säga. Till vissa större städer har man sitt paket dagen efter vi har packat det, men bor man i mindre samhällen tar det längre tid med själva leveransen.
Till sist, vilken souvenir skulle du ta fram om du får drömma fritt?
– Haha, vilken svår fråga! Det får nog bli en båt. En blåvit fritidsbåt med Leksands IF på sidorna. Jag är fiskenörd så det skulle vara kul.

Elisabet Wahl