Sjölund inför Stockholmshelgen
Publicerad: 2020-01-02
Damlaget
I morgon fredag åker damlaget söderut. Stockholmslagen SDE och AIK står för motståndet. – Det här är två viktiga matcher, men det är lag vi har slagit och kan slå igen, säger Linnéa Sjölund till hemsidan.

Nytt år, nya tag, nya matcher. Det blåvita damlaget inleder 20-talet med att åka till huvudstaden och först möta AIK och sedan SDE.
– Jag tror stenhårt på att vi har chans att vinna båda matcherna. Vi har vunnit mot dem förut, säger Linnéa Sjölund.

Nöjd med anfallsspselet

Just nu tycker hon att spelet i anfallszonen är det som funkar allra bäst och har gjort så den senaste tiden.
– Ja, vi får bra snurr och anfallen är längre än vad de brukar vara. Svårt att säga när det började kännas bättre, men ungefär samtidigt som när vi började klättra i tabellen.
Gräver man i statistiken bekräftar den hennes känsla. Leksand är faktiskt tredje bäst i ligan när det gäller effektivitet, bara HV71 och Brynäs är gör fler mål per skott.
– Vi slänger inte bara iväg puckarna när vi anfaller. Men samtidigt brukar vi säga att vi måste skjuta ännu mer, för det blivit alltid farligare lägen om en puck går mot mål än om den inte skjuts iväg alls.
Om du fick vifta med ett magiskt trollspö, vad skulle du förbättra när det gäller ert spel?
– Det är nog spelet i egen zon. Vi har haft lite svårt att kommunicera kring vem som ska ta vem och då tappar vi spelare ibland så att det skapas lägen.

Tror Woods avgör

När det gäller helgens motståndare menar Linnéa Sjölund att AIK är ett stark lag framåt och att SDE kan vara svårlästa.
– I AIK gäller det framför allt att se upp för Lisa Johansson. Hon är liten och kvick på skridskorna. Man får inte stirra för mycket på puck. I SDE har jag inte jättebra koll på spelarna, men som lag är de lite oförutsägbara i sitt spel så det gäller att hänga med.
Vem av dina lagkompisar kommer att spela en avgörande roll i helgens matcher?
– Emma Woods. Hon har varit vass på träningarna den senaste tiden och hon är en väldigt energispridande person.
Till sist, har du gett några hockeyrelaterade nyårslöften?
– Nej, jag har faktiskt inte kommit på något. Det kanske skulle vara att skjuta mer skott i varje match. Jag har inte gjort några mål ännu den här säsongen. Men jag tycker jag har utvecklats mycket både inför och under den här säsongen, så poängen är inte det viktigaste, utan det är hur jag spelar.

Elisabet Wahl