Hedberg inför helgens matcher
Publicerad: 2018-09-13
Damlaget
LIF-damerna vann som bekant hemmapremiären mot SDE med 9-0. Nu till helgen väntar matcher mot topptippade Linköping, som under onsdagskvällen förlorade borta mot just SDE med 1-2. -Men Linköping kommer att vara ett av topplagen den här säsongen. Det här blir ett bra test för att se var vi står, säger LIF-tränaren Uffe Hedberg.

Utöver segern var det som Uffe var mest nöjd med efter premiären att hans lag "gav allt i 60 minuter".
-Ja, inställningen, farten och att vi aldrig tappade fokus. Förra säsongen vet jag att laget ofta fick dippar i matcher mot lag som var rankade i botten av tabellen, men det tycker jag inte att man såg något av nu. Vi körde på hela matchen och fokuserade på vårt eget spel, och gjorde det dessutom riktigt bra.

Någon spelare eller kedja som stack ut?

-Framför allt tycker jag att det blev tydligt att vi har fyra väldigt bra och jämna kedjor, och en sån grej kommer att bli jätteviktig, framförallt längre in i serien. Jag tycker även att vårt powerplay såg bra ut. Sen var det självklart väldigt roligt att två av våra nyförväv, Sam Hanson och Gracen Hirschy, gjorde två mål var. Men en kedja som stack ut lite tycker jag ändå var den med Wilma Johansson, Madeleine Hall och Emelie Berlin. Alla tre gjorde det riktigt bra, inte minst Emelie som verkligen körde på som sjutton. Det var roligt att se.

Inga skador

Laget till helgens matcher kommer att tas ut under fredagen, och tränare Hedberg har ett angenämnt problem framför sig.
-I nuläget har vi inga skador eller sjukdomar i truppen, vilket innebär att det blir en väldig konkurrens om platserna. Framförallt på forwardssidan är det riktigt tuff konkurrens, vilket självklart är jätteroligt, men det blir inte lätt att ta ut ett lag, haha. Det gäller att ha någon slags balans mellan att hålla alla spelare igång, samt att samtidigt hela tiden spela med bästa laget. En svår men angenäm utmaning, helt klart.

Nyckeln till seger?

-Vi ska trycka på det som vi trycker på på varje träning också, fokus på skridskoåkning, fart och passningar. Vi ska fortsätta lita på oss själva och på vårt eget spel, det kan ta oss långt.

Ni inleder alltså serien med tre hemmamatcher, betyder det 9 poäng?

-Jag ser det så här. På de fem första matcherna tycker jag att vi ska ta fyra segrar. Vi vill gå långt den här säsongen och för att göra det gäller det att vi är med från start.

Helgens matcher mot Linköping spelas på lördag 16.00 och söndag 14.00, båda i Tegera arena. Lördagens match ingår dessutom i en gratis familjedag!
Läs mer här

Elin Broman