Rüeggs tre mål avgjorde mot Göteborg
Publicerad: 2020-11-14
Damlaget
Damlaget tog två väldigt viktiga poäng mot Göteborg. Stor matchhjälte blev Dominique Rüegg som gjorde tre mål. – Jag fick otroligt bra hjälp av resten av laget. Och det viktigaste är ju att vi vann, säger hon efter matchen.

Det är en glad Dominique Rüegg som pratar med hemsidan en stund efter matchen mot Göteborg. Hon och de andra kvitterade tre gånger om mot Göteborg och plockade sedan av bara farten hem bonuspoängen också.
– Det var en riktigt tuff match. Vi startade rätt bra, men sedan i andra perioden kändes det som om pucken var lite överallt. Det var en studsig match på något sätt med flera konstiga mål.

Berömmer Valkama

En jämn match målmässigt alltså. Den stora skillnaden lagen emellan var dock just Rüegg. Eller vad sägs om den här målproduktionen?
14.10: 1–1
56.18: 3–3
60.38: 4–3
– Det känns jättebra. Jag har haft två veckor utan match och att få komma tillbaka så här känns väldigt trevligt. Alla i hela laget kämpade, så det gjorde det mycket lättare för mig.
Hon skickar lite extra beröm till kedjekompisen Saana Valkama, som ger sitt yttersta och aldrig ger upp.
– Hon jobbar alltid hårt och vi fungerar bra ihop. Hennes passningsspel är också väldigt bra.

Kryper närmare AIK

Två av Göteborgs mål kom i powerplay och gästerna skapade många heta chanser de gånger de var en spelare mer på banan. Enligt Dominique Rüegg beror det både på ett starkt spel i numerärt överläge samtidigt som Leksand inte riktigt hittade rätt i boxplay.
– De spelade lugnt och enkelt och letade hela tiden efter bra möjligheter. Samtidigt var vi något röriga tycker jag.
I och med dagens seger klättrade Leksand närmare kvalstrecket eftersom AIK som ligger precis ovanför förlorade i dag.
– Det var en riktigt viktig seger. Tyvärr tog vi bara två poäng, jag tycker nog att vi borde tagit tre. Vi hade många bra chanser.

I morgon väntar HV71

I morgon söndag väntar en tuff utmaning. Då är det HV71 som står för motståndet, ett lag som i dag besegrade serietvåan Brynäs.
– Det är en ny match och en ny dag. Vi ska inte vara rädda för dem. Jag tror om vi spelar lite lugnare och ser till att få fler puckar mot mål har vi en bra chans.
Och hur många mål gör du i morgon?
– Haha, det vet man aldrig. Så länge som vi vinner spelar det ingen roll vem som gör målen.

Elisabet Wahl