Tung förlust mot Modo
Publicerad: 2021-11-28
Damlaget
Leksand skapade många chanser, men kom aldrig ikapp Modo som tog ledningen tidigt i dagens match. Gästerna höll undan och vann med 3–1. – Vi kommer inte upp i vårt vanliga tempo, säger målvakten Amanda Johansson till hemsidan.

Nej, det ville sig inte i dag för det blåvita damlaget i dag. Lagen hade inte en spelat en minut när gästande Modo tog ledningen. Sedan kom ytterligare ett mål efter fem minuter, en riktig mardrömsstart med andra ord.
– Det blir tufft när de får göra två snabba mål. Då blir det uppförsbacke för oss, säger Amanda Johansson efter matchen.

Kom inte ikapp

Direkt efter andra målet tog tränare Mathias Olsson time out. Något som gav resultat omgående eftersom det kom en reducering bara någon minut senare. Efter det hade de blåvita en hel del chanser, bland annat i powerplay, men det blev bara ett hemmamål den här eftermiddagen.. Istället kunde Modo sätta 3–1 i tom kasse med några sekunder kvar av matchen.
– Vi spelar inte i vårt vanliga tempo och de får komma in i vår zon alldeles för lätt.

Positivt med många skott

Det är svårt att säga varför det blir så vissa matcher, men Amanda Johansson tror att det kanske hänger kvar en del känslor från gårdagens match då man spelade väldigt bra mot Luleå, men ändå inte fick med sig några poäng. Det finns dock bra saker att ta med sig även från dagens drabbning.
– Det är ändå positivt med alla skott vi skjuter – över 30 både i går och i dag – och alla skott vi täcker. Sedan gäller det att vi jobbar ännu hårdare framför de två målen.
Vad tycker du om din egen insats i dag?
– Jag började lite konstigt, det kändes som jag inte var helt redo. Men efter första periodpausen tycker jag att jag steppar upp.

Lyfter fram Payge Pena

Finns det någon av dina lagkompisar du vill lyfta fram efter dagens match?
– Payge Pena! Hon tänkte många skott i dag och gjorde också ett riktigt fint mål.
Nu återstår tre matcher innan juluppehållet. Nästa utmaning är en ny matchhelg om en vecka, då ger sig Amanda Johansson och de andra iväg till Jönköping och Göteborg.
– Förra gången vi mötte dem tog vi alla sex poängen, så det är bra att ha med oss. Vi ska spela med den glädjen vi hade då.

Elisabet Wahl