Ashton efter segern mot ÖHK
Publicerad: 2021-10-16
Herrlaget kunde till slut bärga en seger mot Örebro under lördagseftermiddagen efter att segersiffrorna skrivits till 2-0. Carter Ashton är glad efter matchen. -Det var en skön seger för oss, inte minst med tanke på kvartsfinalspelet ifol.

Det kom att bli en riktig holmgång i Tegera Arena under lördagseftermiddagen, där den första perioden tillhörde Örebro medan Leksand växte in alltmer i tillställningen och till slut kunde avgå med segern.

-Örebro kom ut stark mot oss, och vi visste om att det skulle bli en hård match. Vi behövde visa tålamod när det stod 0-0 efter den första perioden, men det var ingen dålig period. Vi fortsatte att spela vårt spel och tog chansen när vi fick läget, säger Carter Ashton.

Efter matchen märks det att Carter Ashton är mycket nöjd över att laget lyckades ta samtliga tre poäng i matchen, och man anar en stark revanschkänsla efter fjolårets slutspelskamper mot just Örebro.

-Det var en skön seger för oss, inte minst med tanke på kvartsfinalspelet ifol. Kasimir stod för en fin nolla, och alla formationer gjorde en bra match idag. Jag tycker att vi står för en stark avslutning av matchen under de sista fem minuterna där vi försvarar vår tvåmålsledning på ett starkt och kontrollerat sätt. Det var riktigt härligt att se.

Just Kasimir Kaskisuo har haft en riktigt fin matchvecka där han tillsammans med laget bärgat segrar mot såväl Brynäs som Örebro i SHL-sammanhang, och finländaren har totalt räddat 54 av de 55 skott som skjutits mot honom.

-Han är helt klart en klassmålvakt, och vi alla är glada att ha honom som trygghet. Han jobbar hårt och tränar extra även de dagarna vi är lediga. Han vill hela tiden bli bättre, och han visade ikväll vilken kapacitet han besitter, säger Carter Ashton om målvakten Kasimir Kaskisuo.

Återhämtning inför en ny matchvecka

Nästa vecka väntar bortamatch mot Luleå under torsdagskvällen samt hemmamatch mot Växjö under sena lördagseftermiddagen för herrlagets del. Carter Ashton ser fram emot vad som komma skall.

-Varje match i den här ligan är tuff, och nästa vecka blir inget undantag. Det spelar ingen roll om vi spelar hemma eller borta, eller vilka vi möter. Det gäller att vi förbereder oss på bästa sätt hela tiden nu när vi går in i en tuff period av säsongen. Vi ska fortsätta bygga på momentumet och tugga på, och jag ser fram emot veckan.

Innan det är dags för nya matcher väntar dock en söndag utan isträning för herrlaget. Ashton menar att det viktigt att hinna med att återhämta sig mellan uppgifterna.

-Det är viktigt att få lite återhämtning. Det finns en tanke bakom vårt schema för att hålla en bra balans mellan vila, träning och matcher. Organisationen och ledarna förstår det på ett bra sätt och vi jobbar hårt när vi ska jobba hårt, men imorgon ska det bli skönt med en dag utan isträning.

Ingen älgjakt för Ashton - än

Den traditionsenliga älgjaktsveckan håller precis på att avslutas, men för den jaktintresserade Carter Ashton har det dock inte blivit några timmar i skogen under den senaste tiden. Han är dock snabb med att poängtera vad naturen här i Dalarna betyder för honom.

-Jag har inte kunnat delta i älgjakten något under veckan med tanke på vårt schema, men jag har pratat en hel del med kompisar som varit ute under veckan. Jag har hunnit med en hel del tid i naturen sedan jag kom hit ändå. Jag och Jon Knuts har varit ute på några jaktdagar. Naturen här i Sverige och runt Leksand är fantastisk och jag njuter fullt ut av det oavsett om det är jakt eller bara att spendera tid i naturen. Det är verkligen en speciell plats här.

Norén fick hatten

I segermatchen mot Brynäs i torsdags fick Carter Ashton ta emot mashatten i omklädningsrummet som bäste spelare i laget, då han tilldelades den av Max Véronneau. När Ashton ikväll skulle lämna den vidare föll valet på Patrik Norén.

-Kasimir gjorde en grym insats med sin nolla ikväll, men jag valde ändå Norén. Ryktena säger att hans flickvän är på besök, så jag tror att han har fått extra energi av det vilket syntes ikväll med hans två mål, avslutar Carter Ashton.

Richard Brasar