Tre nya poäng
Publicerad: 2019-03-16
Leksand besegrade Västervik med 4-1 och tar återigen tre viktiga poäng i Slutspelsserien.

Inledningen av matchen präglades av härlig intensitet där båda lagen spelade med bra fart. Åtta minuter in föll också det första målet då Leksand tog ledningen efter att Linus Persson slagit in en retur från nära håll. Efter 1-0 tog Leksand över spelet helt och fortsatte att ösa framåt, vilket till slut belönades med en utökning till 2-0. Målskytt denna gång var Mattias Karlsson som med ett backskott kunde göra mål.

Det tog några minuter för Leksand att komma igång i andra perioden, men efter att ha tilldelats ett powerplay återupptogs farten framåt och ännu ett mål kunde göras. Daniel Gunnarsson hittade Anton Karlsson som mycket snyggt skickade upp pucken i nättaket. Tremålsledningen höll sig sedan tills mellanakten var avslutad trots att ett fjärde mål hängde i luften.

Västervik kom ut hetare i tredje perioden och reducerade bara 26 sekunder in. Gästerna fortsatte sedan att gå framåt för ännu en reducering och var ytterst nära att skapa rejäl nerv i matchen, men ribban hjälpte Axel Brage att hålla tätt. I slutet av matchen plockade Västervik målvakten i ett sista försök att komma ikapp, men Leksand höll undan och till slut kunde David Rundqvist fastställa slutresultatet till 4-1 med att göra mål i tom kasse.

Härnäst väntar bortamatch mot Karlskrona på måndag.

Arvid Yngvesson