Danny på plats
Publicerad: 2018-08-09
Damlaget
– Om vi får ihop laget på ett bra sätt och alla gör sitt yttersta, tror jag att det här kommer att bli en väldigt framgångsrik säsong för Leksands IF:s damlag. Det säger nyförvärvet Danielle "Danny" Stone, som nu har varit på plats i Leksand i ungefär en vecka.

Danny beskriver den första träningsveckan med laget så här:
– Framförallt har det varit jättekul att få lära känna mitt nya lag. Att komma till ett lag och prata ett annat språk är ju alltid lite annorlunda, men jag tycker verkligen att jag har tagits emot jättebra. Jag trivs bra i både laget och här i Leksand, så jag kan nog inte klaga på någonting egentligen, haha.

Hur var det att kliva ut på isen under måndagens ispremiär?

– Jättekul! Och roligt att det kom så mycket folk och tittade också. Visst förstår jag att de flesta var där för att se herrlaget, men ändå. Jag tror att det är viktigt att folk får upp ögonen för damhockeyn också, det kan vara minst lika spännande och underhållande när vi spelar.

Danny, som snart fyller 28 år, lämnade hemlandet Kanada för tre säsonger sedan. Först för spel i Sundsvall och därefter i Brynäs.
– Jag trivs bra i Sverige. Det är ett helt annat tempo här än hemma, och då tänker jag alltså på livet vid sidan av isen. Svenskarna är mer easy going och jag tycker att det är fantastiskt att man bara kan sätta sig ner och ta en fika och sitta och ta det lugnt. Det är skönt, trevligt och… gott! Haha.
Danny berättar att hon så smått har börjat utforska fikautbudet i Leksand, men att hon som tur är har mycket kvar att upptäcka än.
– Det är ju nära till allt här i Leksand, så det är bara att ta cykeln och åka dit man vill. Perfekt! Jag växte upp i en stad med 40 000 invånare, och har bott i en stad med 300 000, men… Leksand är perfekt. Jag har aldrig riktigt varit någon citytjej.

Rent spelmässigt är Danny lite besviken på sina tidigare säsonger i Sverige.
– Med tanke på den knäskada jag har haft, har jag inte kunnat spela så mycket som jag hade önskat. Varken säsongen i Sundsvall eller den i Brynäs blev liksom en hel säsong för mig, men nu känner jag mig helt redo, i både kropp och knopp. Jag ser verkligen fram emot att få göra en hel säsong, och hoppas kunna utvecklas på många plan, säger den målfarliga centern.

Vad behöver du främst jobba med?

– Jag älskar att åka skridskor och att kämpa hårt - framförallt i anfallszon, haha. Det jag behöver jobba med är absolut mitt spel i egen zon. Mitt mål är att höja mig rejält där, bli bättre på att jobba hemåt, på att täcka skott och såna saker.

Redan nu på lördag, 14.00 i Weda Skog Arena, spelar Danny och resten av laget första träningsmatchen. För motståndet står Dannys förra lag Brynäs.
– Precis, snacka om rivstart. Det ska bli jättekul! Vi gick på is i måndags, så helt matchvan är man ju inte, haha. Men det är ju faktiskt inte ens en månad kvar till seriepremiär, så det är bara att köra.

Vad tror du om era chanser denna säsong? Ser du er som ett tänkbart topplag?

– Vi har stora chanser att nå toppen. Det känns som att både vi i laget, och alla runtomkring, verkligen tror på oss den här säsongen. Det finns en väldigt bra känsla och vi har en intressant trupp. Allt kan hända.

Vem gör säsongens första mål?

– Oj! Vårt lag, haha. Nej, men självklart skulle jag vilja säga mitt eget namn, jag älskar att göra mål. Men, samtidigt, det spelar ingen roll om jag gör målet, spelar fram till målet, eller från bänken ser på när någon lagkompis gör mål - huvudsaken är att det är vi som gör mål.

Elin Broman