Åman inför kvartsfinal 2:2
Publicerad: 2021-12-13
– Utgångsläget är tufft, helt klart, men vi har alla chanser att ta revansch och går för ett tidigt mål. Det säger Nils Åman inför tisdagskvällens avgörande CHL-kvartsfinal mot Frölunda.

Det tuffa men också inspirerande utgångsläget kan sammanfattas med att den fyrfaldige CHL-mästaren Frölunda vann den gångna veckans inledande kvartsfinalmatch med 5-2, och därmed går in i tisdagens match med en tremålsledning.
Nils Åman följde det förra mötet på distans.
– Jag var sjuk och låg och kollade på matchen hemifrån. Jagt tycker att det var en match mellan två bra lag, men tyvärr tappade vi lite i den tredje perioden. Det rann i väg lite i onödan där på slutet, egentligen tycker jag nog att matchen var jämnare än vad siffrorna visar, menar Åman, som vill se ett tidigt blåvitt mål i tisdagens match.
– Det blir viktigt för oss att få en bra start, och det gäller att vi kommer ut med rätt fart och inställning. Vi ska spela så som vi gör när vi är som bäst.

Vad tycker du kännetecknar det spelet?
– Att vi jobbar som ett lag och stenhårt för varandra i 60 minuter. Att vi täcker skott och offrar oss för laget.

Hur gärna vill ni ta er vidare till semifinalen?
– Väldigt gärna! Hela den här CHL-grejen har varit väldigt rolig och lärorik och vi fortsätter gärna ett tag till. Vinna vill man ju alltid, och att spela matcher är det bästa som finns, så gärna fler matcher för min del.

Elin Broman