Borgqvist inför den blåvita comebacken
Publicerad: 2018-05-08
Damlaget
Efter sju raka säsonger i Brynäs är Anna Borgqvist tillbaka i Leksands IF. – Jätteroligt att vara tillbaka. Det känns verkligen som att vi har något spännande och bra på gång, säger den snart 26-årige forwarden.

Anna kom till Leksand från Växjö inför säsongen 2008/2009.
– Jag började på hockeygym i Leksand då, och jag minns verkligen den tiden som en härlig period i mitt liv. Visst var det tufft också, i alla fall i början. Jag var ju bara 16 år och skulle flytta hemifrån, och det var mycket att tänka på vid sidan av hockeyn. Men jag och Lisa Johansson (nu i AIK) som bodde ihop då, klarade oss ganska bra tycker jag, haha. Det var en lärorik och härlig tid på många sätt, och jag minns att vi nästan var mer på hallen än hemma, berättar Anna, som under sin tid i föreningen exempelvis spelade med spelare som Sofia Engström och Elin Lundberg.
– Jag har fått många bra vänner från den tiden, och det är jätteroligt att några av dem spelar kvar i laget nu också. Lina Wester och jag är bra kompisar också, och hon ska ju träna damjuniorerna i år, så det är jättekul.

Efter tre säsonger i Leksand valde Anna att efter gymnasiet låta karriären fortsätta i Gävle och Brynäs IF.
– Jag kände väl att jag ville testa något nytt. Och även om jag trivdes jättera i Leksand, så tror jag att jag kände att jag ville bo i en större stad igen. Jag har haft det jättebra i Brynäs och har så klart utvecklats som både spelare och människa under den här tiden, menar Anna, som utöver spelet i landets högsta liga även har hunnit med att representera det svenska landslaget under alla säsonger sedan 2007/2008 (!).
– Självklart har det varit en stor ära för mig, inte minst att jag har fått göra två OS. Under OS tidigare i år fick jag ju dessutom spela tillsammans med både Elin och Maja, så det ska bli jätteroligt att fortsätta spela i samma lag nu. Elin känner jag ju sedan tidigare och Maja är verkligen en härlig person och en riktigt bra hockeyspelare. Det är lätt att imponeras av henne.

Vad fick dig att återvända till LIF?

– Uffe (tränare Hedberg) gjorde ett väldigt bra intryck på mig, och det kändes helt enkelt som rätt beslut. Allt föll på plats runt omkring hockeyn, vilket är viktigt som damhockeyspelare, och samtidigt visste jag ju sedan tidigare att jag trivs bra i föreningen. Eftersom flera spelare och andra vänner finns kvar på orten än har jag dessutom redan en social krets där, så… det var helt enkelt inget att tveka på. Jag kände bara: Nu kör vi!

Anna, som flyttar till Leksand i augusti, har som personligt mål att vara en ledande spelare i laget.
– Och att så klart göra allt jag kan för att hjälpa laget framåt. Jag hoppas även kunna dela med mig av min rutin till de yngre i laget.

Vem sätter säsongens första mål?

– Alltså, det skulle jag ju gärna göra själv, haha… Men annars tippar jag på Wilma Johansson. En smålandstjej blir det i alla fall, så mycket kan jag säga.

• Läs mer om Anna i midsommarnumret av medlemstidningen Leksingen.
Elin Broman